لینک های دسترسی

Breaking News

داعش در ننگرهار چوب قاچاق می کند


بیشترین قاچاق چوب در ولسوالیهای مرزی ولایت ننگرهار صورت می گیرد.
بیشترین قاچاق چوب در ولسوالیهای مرزی ولایت ننگرهار صورت می گیرد.

سران قومی شینوار می‌گویند که جنگجویان داعش جنگلات را در ولسوالی‌های اچین، نازیان و ده‌بالا قطع کرده و چوب آن را یا به آن سوی خط دیورند قاچاق کرده و یاهم در بازارهای محلی ولسوالی های شینوار به فروش می رسانند.

ملک محمد هاشم یکی از سران قومی ولسوال مرزی نازیان به رادیو آشنا گفت که این موضوع را چندین بار به حکومت خبر داده اند، اما به گفتۀ وی تا کنون جلو این کار گرفته نشده است.

ملک افسر یکی از سران قومی ولسوالی اچین گفت "حکومت تا به حال هیچ کاری نکرده است ...خودشان [جنگجویان داعش] آن را منتقل نمی‌کنند، در موترهای قومی از کوه انتقال می‌یابد، اینجا فروخته می‌شود."

اداره زراعت ومالداری ننگرهار نیز می‌پذیرد که در سه ولسوالی این ولایت داعش به قطع جنگلات آغاز کرده بود، اما به گفتۀ انجنیر شاکر سرپرست این اداره، اکنون صرف در ولسوالی ده بالا قطع جنگلات توسط داعش جریان دارد.

در همین حال، شماری از این باشنده‌‌گان ننگرهار که عمدتاً از ولسوالی شینوار اند، در یک گردهمایی در ساحۀ چمن حضوری کابل از حکومت خواستند که اقدامات جدی را برضد گروه داعش روی دست گرفته و امنیت ولسوالی شینوار را تامین کند.

زیرک‌یار ذهین شینواری یکی از این معترضان گفت که در ولسوالی‌های ناامن ننگرهار، بزرگان قومی، افراد تحصیل‌کرده و متنفذین کشته می‌شوند و این کار سازمان‌یافته می‌باشد. او گفت "داعش یکی دیگر از پروژه‌های آی – اس – آی است، امارت نتیجه نداد، حالا داعش آمده است."

این نگرانی‌ها از حضور داعش در ننگرهار در حالی افزایش یافته است که وزارت دفاع افغانستان از ادامۀ عملیات‌ها برضد گروه داعش در این ولایت سخن زده و گفته است که به آنان اجازه نمی‌دهند تا توانمند شوند.

ضربۀ اقتصادی به داعش

مقام های وزارت مالیۀ ایالات متحده می گویند که داعش معاش جنگجویان خود را به نصف تقلیل داده و به گفتۀ آنان حملات هوایی به رهبری ایالات متحده بر داعش در سوریه و عراق، توانمندی آن گروه را در استخراج، تصفیه و انتقال تیل به شدت تضعیف کرده است.

دانیال گلاسر معین وزارت مالیۀ ایالات متحده در امور تمویل دهشت افگنی در یک کنفرانس در لندن گفت " می دانیم که آنان (داعش) از رهگذر انتقالات و استخراج نفت با مشکل روبرو اند. می توان گفت که آنان مانند گذشته قادر به درآمد پول نیستند و معاش جنگجویان شان رد رقه ۵۰ درصد کاهش داده اند."

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در حملات ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا بر مواضع دولت اسلامی، یک ذخیره‌گاه پول نقد داعش نیز تخریب شده است که ادعا می شود "میلیونها دالر در آن سوخته است."

آقای گلاسر گفته است که داعش از طریق فروش تیل سالانه ۵۰۰ میلیون دالر عاید داشته و افزون بر آن از ناحیۀ جمع آوری مالیات از مردم نیز صدها میلیون دالر دیگر عاید دارد.

گروه دولت اسلامی یا داعش بر یک سوم قلمرو عراق و سوریه حاکم بوده و خلافت خود خواندۀ اسلامی را در آن ساحات اعلام کرده است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG