لینک های دسترسی

Breaking News

نی: خشونت با خبرنگاران افزایش بی سابقه داشته است


دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد «نی» در بلخ امروز در مراسم تجلیل از روز پایان ‌دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران اعلام کرد، در ده ماه سال روان میلادی، برابر هشت سال گذشته در برابر خبرنگاران خشونت صورت گرفته است.

مسؤولین دفتر نی و کمیته مصؤونیت خبرنگاران افغانستان در شمال از افزایش بی‌سابقه خشونت علیه خبرنگاران خبر می‌دهند.

مسئولین این دو نهاد در مزارشریف در تجلیل از روز ختم معافیت از مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران با ابراز نگرانی می‌گویند که در سال روان میلادی ۳۷۷ مورد خشونت عیله خبرنگاران را ثبت کرده اند که این ارقام برابر با تمام خشونت‌های هشت سال گذشته است.

مبینه خیر اندیش مسؤول دفتر «نی» در شمال افغانستان در صحبت به صدای امریکا می‌گوید که در کنار خشونت‌ها در جریان دو ماه گذشته ۲۰۲ تن از خبرنگاران و دستیاران رسانه‌ای بنابر فشار و تهدید دست از کار خبرنگاری کشیده اند.

خانم خیراندیش می گوید "بطور عمومی در مجموع در جریان سال روان میلادی به تعداد ۳۷۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته است، موضوع تکان‌دهنده‌تر این که امسال در مجموع سیزده مورد قتل خبرنگاران نیز شامل این رقم است، که هرگاه این رقم را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم، مجموعه خشونت‌های است که در هشت سال گذشته اتفاق افتاده است"

ازسوی هم مسؤولین کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران در شمال افغانستان می‌گویند، انتظار دارند که روز ختم معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران را به عنوان یک روز رسمی شامل تقویم این کشور کنند.

بشیر انصاری مسؤول کمیته مصؤونیت خبرنگاران در صحبت به صدای امریکا در تجلیل از این روز می‌گوید، تصاویر خبرنگارانی را که در جریان فعالیت‌های خبرنگاری شان جان باخته اند، چاپ و به نمایش گذاشته اند تا انزجار شان در مقابل عملکرد ضعیف حکومت نشان بدهند.

بشیر انصاری می گوید "متاسفانه به هیچ یک ازاین پرونده ها رسیدگی صورت نگرفته است، تصاویر را چاپ کردیم تا مقام های دولتی که اینجا می آیند ببینند و حداقل خجالتی بکشند که هیچ گاه نتوانستند که به یکی ازاین پرونده ها رسیدگی بکنند، و باید به چند پرونده بپردازند و عاملان انرا مجازات کنند "

حضور کمرنگ خبرنگاران زن

خشونت علیه خبرنگاران، حضور کمرنگ زنان در رسانه ها، و نبود مصؤونیت جانی و شغلی از چالش‌های است که خبرنگاران در افغانستان با آن مواجه اند.

براساس انتظارات مسؤولین مدافع از حقوق خبرنگاران حکومت باید حاملان رویدادهای خشونت علیه خبرنگاران را مشخص و دوسیه‌های شان را به محکمه ارائه کند؛ در غیر آن محدود شدن آزادی بیان سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به عملکرد دولت خواهد شد.

با این حال قرار بود که مسئولین محلی در ولایت شمالی بلخ ، یک جاده را به نام آزادی بیان در مزارشریف مسمی سازند، اما بنابر دلایل نامعلومی این کار صورت نگرفته است.

زنان خبرنگاران نیز از نبود یک راهکار درست برای مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران و استخدام افراد در کار رسانه ابراز نگرانی می‌کنند.

مهناز موزون یکی از فعالان رسانه‌یی به این باور است که سوء استفاده‌های جنسی و ابزاری از خبرنگاران زن در شماری از رسانه‌ها سبب می‌شود تا خبرنگاران زن از کارکردن در رسانه دوری بجویند.

خانم موزون می گوید "دقیق حضور بانوان در رسانه ها به دلیلی کمرنگ شده که اول معاش کافی ندارند، و نمیتوانند با اندک معاش کار بکنند، و دلیل دومش این است که در بعضی از رسانه ها مسئولین و کارمندان رسانه ها مورد آزار و اذیت لفظی وسایر ازار و اذیت قرار می گیرند، که این خودش نگران کننده است و بعضی از بانوان این وضعیت را تحمل نمی کنند، و مجبور می شوند از کار در رسانه دوری کنند".

این در حالی است که براساس یافته‌های «نی»، برای اولین بار تمامی خبرنگاران در چهار ولایت مورد تهدید قرار گرفته اند که از این میان ۹۶ خبرنگار در کندز، ۷۵ خبرنگار در هلمند، ۱۰۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در فراه، ۱۳ خبرنگار و کارکن رسانه‌یی در ولایت ارزگان مجبور به ترک وظایف و محلات شان به صورت مؤقت شده اند.

ارقام خشونت علیه خبرنگاران در حال پیمایش صعودی دارد که حکومت افغانستان، پالیسی مصؤونیت خبرنگاران را ایجاد کرده و وعده داده است که به تمامی دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG