لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: افغانستان دیورند را هیچگاهی به رسمیت نمی شناسد


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان تحرکات نظامی در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار را 'اشتعال انگیزی های' پاکستان دانسته گفت که اسلام آباد می خواهد با اینکار حکومت و مردم افغانستان را مجبور بسازد تا خط دیورند را به رسمیت بشناسد و یا هم مانع ترقی و پیشرفت افغانستان شود .

آقای کرزی گفت که خط دیورند از بدو ایجاد آن توسط انگلیس ها از سوی مردم دو سوی این خط به رسمیت شناخته نشده است و هیچ حکومت افغانستان آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

رئیس جمهور کرزی گفت که پاکستان همواره در مذاکرات دو جانبه و چند جانبه به گونه های مستقیم و غیر مستقیم در مورد رسمیت یافتن خط دیورند اشاره کرده است، اما جانب افغانستان بسیار مودبانه به آنها تفهیم کرده است که انجام چنین کاری دور از امکان است.

آقای کرزی، که سرقوماندان اعلای قوای مسلح افغانستان نیز می باشد از دادن امر حمله به قطعات و تاسیسات پاکستانی در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار که گفتۀ مقام های افغان در داخل خاک افغانستان نفوذ کرده بود، انکار کرده گفت که هیچگاهی امر حمله بر قطعات پاکستانی داده نشده است.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به ۱۹ بار سفرش به پاکستان گفت که در طول تاریخ پاکستان تا این حد تلاش برای بهبود روابط میان افغانستان و آن کشور صورت نگرفته است. او یکبار دیگر از پاکستان خواست تا از در دوستی با افغان ها پیش آمده و از ارسال "تروریزم و افراطیت که به سود هیچ کسی نیست" پرهیز کند.

آقای کرزی از جنگجویان طالب خواست که در عوض ویران کردن کشور خود، سلاح شان را به سمت دشمنان افغانستان برگردانند. او طالبان را ترغیب کرد تا در کنار سربازان جوان افغان ایستاده و از خاک شان دفاع کنند.

در همین حال اعزاز احمد چوهدری، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان می گوید که نیرو های پاکستان به بازسازی تاسیسات شان در امتداد خط دیورند پرداخته اند. او به منظور رفع هرگونه سوء تفاهم، خواستار همکاری افغانستان در این زمینه شد.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت که رویداد هایی مانند آنچه در ولسوالی گوشته به وقوع پیوست، روابط دوستانه را خدشه دار ساخته و مایۀ ایجاد تنش میان "دو کشور برادر" خواهد شد.

موافقتنامۀ امنیتی با امریکا

رئیس جمهور کرزی در صحبت پیرامون موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن گفت که متن این سند که از جانب ایالات متحده امریکا تهیه شده است، هم اکنون مورد مطالعه قرار دارد.

حامد کرزی می گوید که امضای موافقتنامۀ امنیتی با امریکا و موجودیت پایگاه نظامی آن کشور در افغانستان به سود افغانها است.
حامد کرزی می گوید که امضای موافقتنامۀ امنیتی با امریکا و موجودیت پایگاه نظامی آن کشور در افغانستان به سود افغانها است.
به گفتۀ آقای کرزی منفعت افغانستان به گونه یی که افغانها انتظار آن را دارند، در سند ارایه شده از جانب واشنگتن به چشم نخورده و در مقابل افغانستان نیز سند تهیه شدۀ خود را ارایه کرده است و هرزمانی که خواست های افغانستان برآورده شود همان لحظه موافقتنامۀ امنیتی امضا خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان امضای موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه را با ایالات متحده یا دادن پایگاه نظامی را به نیرو های امریکایی به سود افغانستان دانسته گفت که افغان ها در بدل آن بهایی را نیز خواهند پرداخت.

رئیس جمهور گفت که کمکهای ایالات متحده به افغانستان نباید در گرو موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه یا پایگاه نظامی امریکا در افغانستان باشد. او افزود "امکان نداردکه پایگاه بدون قید و شرط سپرده شود و کمکها با قیدوشرط باشد."

کمک پولی سیا به ارگ

پرداخت پول نقد از جانب سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده امریکا یا CIA برای ارگ ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی افغانستان که رئیس جمهور کرزی نیز به آن اعتراف کرد، غوغایی را در حلقات سیاسی افغانستان برپا کرده است.

شماری از اعضای هر دو مجلس شورای ملی افغانستان خواهان بررسی جدی این موضوع شده اند. گفتگو ها در این مورد در جلسۀ روز شنبه ولسی جرگۀ افغانستان بحث در مورد قانون انتخابات را که از دیر زمان انتظار آن می رفت، تحت شعاع قرار داد و تنها یک ماده از موارد اختلافی قانون انتخابات به تصویب رسید .

گل پاچا مجیدی و لطیف پدرام دو تن از نمایندگان مردم در ولسی جرگه، هم صدا با هم گرفتن پول از دستگاه های استخبارات خارجی را خلاف قانون و خیانت ملی می دانند. به گفتۀ این دو قانونگذار، تمام مصارف پولی باید نخست در وزارت مالیه ثبت شود و سپس رئیس جمهور در محدودۀ صلاحیت خود آن را به مصرف برساند.

فوزیه کوفی، نماینده ولایت بدخشان نیز اهداف دریافت پول از دستگاههای استخبارات خارجی را پرسش برانگیز خوانده گفت که کشور های خارجی با درنظر داشت منافع ملی خود به ریاست جمهوری افغانستان پول داده اند، اما منافع ملی افغان ها چه بوده است که ارگ و شورای امنیت ملی این موضوع را از دید مردم پنهان نگه داشته است؟ او افزود که ولسی جرگه باید این موضوع را جدی بگیرد.

اما رئیس جمهور افغانستان دریافت اینگونه کمک ها را "یک معامله رسمی معمول دولتی" عنوان می کند. او می گوید که چنین معاملاتی وجود داشته و برای کشور هایی مانند افغانستان یک امر ضروری است.

آقای کرزی بدون ذکر مقدار پول، این کمک ها را بسیار مهم خوانده گفت که از آن بیشترینه برای مدد معاش کارمندان ریاست جمهوری، مصارف درمانی و حتا برای شماری از بزرگان سیاسی افغانستان که نیازمند بودند، استفاده صورت گرفته است. او گفته است که هیچگاهی از پول های دریافت شده برای تقویت کدام حرکت سیاسی کار گرفته نشده است.​
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG