لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: برای همکاری در مذاکرات صلح آماده ام


آقای کرزی پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی هیچ گونه سمت رسمی ندارد
آقای کرزی پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی هیچ گونه سمت رسمی ندارد

رئیس جمهور پیشین افغانستان از تلاش های حکومت وحدت ملی آن کشور در زمینۀ مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت ستایش کرد.

حامد کرزی که پس از رویکار آمدن حکومت جدید برای نخستین بار به زادگاهش – کندهار- سفر کرده است، به صدای امریکا گفت که اگر رئیس جمهور و رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی بخواهند، با هر آنچه در توان دارد و به صفت یک شهروند افغان در زمینۀ آوردن صلح در افغانستان خدمت خواهد کرد.

آقای کرزی که بیش از یک دهه برای مذاکرات صلح با گروه طالبان تلاش کرد، باربار طالبان را برادر خطاب کرد. او بار دیگر در صحبت با صدای امریکا از آن گروه خواستار پیوستن به روند صلح شد و از طالبان خواست که سلاح خود را برزمین بگذارند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در حالی برای آوردن صلح در آن کشور ابراز آمادگی می کند که از چند ماه به اینسو شورای عالی صلح افغانستان رئیس ندارد.

شورای عالی صلح افغانستان در ۲۰۰۹ ایجاد شد و در آغاز برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان آن را رهبری می کرد. پس از کشته شدن آقای ربانی در سال ۲۰۱۱، صلاح الدین ربانی پسر وی به صفت رئیس شورای عالی صلح تعیین شد، اما پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی آقای ربانی به صفت وزیر خارجۀ افغانستان گماشته شد.

تجارب کرزی برای صلح

یک عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که با وصف تلاش های پیهم آقای کرزی برای آغاز مذاکرات صلح طالبان، این تلاش ها بی ثمر بود و نتایج مثبتی در پی نداشت.

قاضی محمد امین وقاد به صدای امریکا گفت که اگر حامد کرزی به صفت رئیس شورای عالی صلح افغانستان تعیین شود، تلاش های کنونی صلح کند و بی نتیجه خواهد شد.

آقای وقاد گفت "آقای کرزی در دوران خود طالبان را برادر خواند، تلاش زیاد کرد، اما نتوانست با آنان تماس بگیرد یا گفتگو کند. در زمینۀ صلح مشورت های او مهم است، اما اگر ریاست شورای صلح به وی داده شود، فکر نکنم که مفید باشد، زیرا در مذاکرات صلح با طالبان تجربۀ وی ناکام بود."

با اینحال شماری از کارشناسان می گویند که دخیل ساختن رئیس جمهور پیشین افغانستان در مذاکرات صلح مفید خواهد بود.

مطیع الله اباسین تحلیگر مسایل امنیتی به این باور است که آقای کرزی با شماری از رهبران طالبان روابط نزدیک دارد. آقای اباسین استدلال می کند که تجارب پختۀ حامد کرزی می تواند برای روند صلح مفید باشد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان شخصاً در مورد ریاست شورای عالی صلح چیزی نگفته است. پس از رویکار آمدن حکومت جدید در افغانستان آقای کرزی تا هنوز به کدام وظیفۀ رسمی گماشته نشده است.

XS
SM
MD
LG