لینک های دسترسی

Breaking News

دیشب در کندز چه گذشت؟


طالبان پس از تصرف شهر کندز دفاتر دولتی و غیردولتی را تاراج کردند.
طالبان پس از تصرف شهر کندز دفاتر دولتی و غیردولتی را تاراج کردند.

رویدادهای ۲۴ ساعت گذشته در کندز از جمله تصرف قسمت های اعظم آن شهر از سوی طالبان و رویدادهای واپسین آن تشویش فراوانی را برای باشنده‌گان این شهر ایجاد کرده است.

نورالله مامور ریاست مخابرات کندز و باشندۀ این شهر می گوید که شب گذشته را در بیم و هراس شدید سحر کرده است. او می گوید که هر لحظه نگران بود که طالبان شاید در خانه اش را بکوبند به خاطر اینکه کارمند دولت است، او را بکشند.

نورالله می گوید که صبح امروز آگاه شد که طالبان در برخی حصص شهر شماری از مردم را به این خاطر کشته بودند که بستگان آنان در صفوف اردو و پولیس خدمت می کردند.

این کارمند ریاست مخابرات کندز می گوید که برادر زادۀ عبدالرحمان آقتاش رئیس اکادمی پولیس مزار شریف در نزدیک دروازۀ منزل اش در شهر کندز به ضرب گلولۀ طالبان کشته شد.

طالبان سوار بر موتر کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ
طالبان سوار بر موتر کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ

تنها کارمندان دولت و نیروهای امنیتی نه بلکه آنانیکه کسب و کار و مشغولیت شان از دید طالبان ناروا است، از برگشت آن گروه و احتمال مجازات از سوی جنگجویان طالب نگرانی دارند.

خلیل که در شهر کندز دوکان کست فروشی دارد، نیز در صحبت با صدای امریکا ابراز نگرانی کرد که اگر طالبان در مورد دوکان وی بدانند برایش سخت خواهند گرفت. او می گوید که پیش از فرار به منزل هیچ وقت نیافت که کستهایی را که طالبان با آن مخالف اند، محو و نابود کند.

سهیلا محصل در پوهنتون کندز و فعال مدنی که یکجا با قوای دولتی از شهر فرار کرده بود، به صدای امریکا گفت که به خاطر برادران و پدرش که برای حفاظت مال و منال منزل شان در شهر باقی مانده اند، نگرانی دارد.اومی گویدبه خاطر اینکه مبادا در هرج و مرج ورود شورشیان با تهدیدی روبرو نشود، شهر را ترک گفته است.

بی بی جان مامور ریاست امور زنان ولایت به صدای امریکا گفت که به خاطر طالبان در درون خانه به صدای بلند حرف زده نمی تواند. او می گوید که از ترس حتا محل بود و باش خود را به کسی آشکار ساخته نمی تواند.

بی بی جان طالبان را زن ستیزخطاب کرده استدلال کرد که نخستین اقدام جنگجویان آن گروه پس از ورود به شهر کندز، سوختاندن یک رادیویی بودکه توسط یک زن مدیریت شده و برای زنان نشرات داشت. او می گوید که کودکانش دیشب با صدای هر فیر چیغ می زدند و وی شب را تا صبح نخواهید و می کوشید برای کودکانش آرامش ببخشد.

باشندگان شهر کندز می گویند که طالبان برخی از بستگان منسوبان قوای مسلح را کشته اند.
باشندگان شهر کندز می گویند که طالبان برخی از بستگان منسوبان قوای مسلح را کشته اند.

طالبان پس از تصرف بخشهای زیاد شهر کندز، ابتدا دروازۀ زندان شهر را باز کرده و سپس به چور و چپاول دکانها، دفاتر دولتی و غیردولتیپرداختند. هرچند پیامی که از آدرس آن گروه به رسانه ها ارسال شده بود، از امنیت مال و جان مردم و تاسیسات اطمینان می داد.

این در حالی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از پیشروی نیروهای امنیتی افغان برای پاکسازی شهر کندز از وجود طالبان خبر داد و اطمینان داد که شهر کندز تحت مدیریت دولت قرار دارد.

رئیس جمهور افغانستان گفته است که به طالبان تلفات سنگین وارد شده و از مردم افغانستان خواسته است که بر نیروهای امنیتی کشور شان اعتماد و باور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG