لینک های دسترسی

Breaking News

از غصب زمین های دولتی در افغانستان جلوگیری میگردد


والی بامیان می گوید، اداره محلی بامیان از دو ماه بدین سو شدیدأ در تلاش جلوگیری از ساخت و ساز های خود سر و جلوگیری از غصب زمین های دولتی است.
والی بامیان می گوید، اداره محلی بامیان از دو ماه بدین سو شدیدأ در تلاش جلوگیری از ساخت و ساز های خود سر و جلوگیری از غصب زمین های دولتی است.

اداره مستقل اراضی افغانستان می گویند که به منظور پس گیری زمین های دولتی وجلوگیری از غصب ملکیت های دولتی، اخیرأ ریاست جمهوری افغانستان کمیسیونی را ترتیب داده است تا ملکیت های دولت استرداد شده و ازغصب بیشتر این زمین ها جلوگیری گردد.

مقامات اداره مستقل اراضی کشور می گویند که طرح پس گیری زمین های غصب شده دولتی، به دسترس کمیسیون واپس گیری زمین های دولتی قرار داده شده است که در رأس آن وزیر داخله کشور قرار دارد.

محمد عالم اراده، معین پالیسی اداره مستقل اراضی افغانستان، در مراسم تهداب گذاری ساختمان اداری آمریت اراضی بامیان گفت "طرح پس گیری زمین های دولتی ازسوی اداره اراضی افغانستان ترتیب شده است که به زودی به کمیسیون استرداد زمین های غصب شده دولتی تسلیم داده می شود تا تمام زمین های دولتی واپس گرفته شود وعاملین آن مورد پیگرد قانونی قراگیرند."

معین اداره مستقل اراضی کشور گفت که درتمام ولایات افغانستان، زمین های دولتی غصب شده است.اما او آمار زمین های غصب شده دولتی را مشخص نکرد.

آقای اراده گفت که نسبت به تمام ولایات کشور کمترین زمین دولت درولایت بامیان غصب شده است.

براساس آمار های اداره مستقل اراضی بامیان، تنها درولایت بامیان حدود ١٥٠٠ جریب زمین دولتی توسط زورمندان و قوماندانان سابق جهادی درمرکز و ولسوالی های این ولایت غصب شده است.

این درحالیست که برخی از این زمین هاپس از غصب توسط زورمندان به نمرات رهایشی و محلات تجاری تبدیل شده است.

محمد طاهر زهیر والی بامیان می گوید که بیشتر زمین های دولتی در طی یک و نیم سال اخیر و در جریان جنجال های انتخاباتی افغانستان غصب شده است.

والی بامیان گفت " اداره محلی بامیان از دو ماه بدین سو شدیدأ در تلاش جلوگیری از ساخت و ساز های خود سر و جلوگیری از غصب زمین های دولتی است."

فعالین مدنی و باشندگان ولایت بامیان می گویند که ایجاد ساختمان اداره مستقل اراضی و شروع به فعالیت آمریت این اداره در بامیان کمک می کند تا ازغصب زمین های دولتی دراین ولایت جلوگیری شود.

حسین جان رییس کوپراتیف زراعتی عدالت در بامیان در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت " زمین های دولتی در ساحات جگره خیل، زرگران، پیتاب لغمان، ملاغلام و ریگشاد غصب شده است و ما امید واریم که با ایجاد این تعمیر و آغاز کار آمریت اراضی در بامیان ازغصب زمین های دولتی جلوگیری شود."

تعمیر اداره مستقل اراضی ولایت بامیان باهزینه سه عشاریه میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت زراعت افغانستان دراین ولایت ایجاد می شود.

مسئولین می گویند که ساختمان این اداره یکی از بهترین ساختمان های دولتی خواهد بود که بزرگترین سالن برای برگزاری کنفرانس های ملی نیز در آن در نظر گرفته شده است.

مقام های اداره محلی ولایت بامیان می گویند که ٩٠٪ ساختمان های ادارات دولتی در بامیان در طی ده سال اخیر ساخته شده است و ده درصد آن زیر کار قرار دارد.

فعالین مدنی و باشندگان بامیان می گویند که بیشتر زمین های دولتی در گذشته به دلیل ضعف حاکمیت دولت وعدم فعالیت ادارات محلی اداره مستقل اراضی غصب شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG