لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: وضعیت در کندز به حالت عادی برگشته است


ناتو: شمار طالبان در افغانستان را سی هزار تخمین می کند و می افزاید که شمار نیرو های خاص افغان هفده هزار است
ناتو: شمار طالبان در افغانستان را سی هزار تخمین می کند و می افزاید که شمار نیرو های خاص افغان هفده هزار است

سخنگوی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می گوید از وضعیت در کندز، هیچ فردی خوش و راضی نیست ولی طی بیست و چهار ساعت گذشته حالت دوباره به شکل عادی اش برگشته است.

جنرال چارلی کلیفلیند سخنگوی ماموریت حمایت قاطع امروز در کابل در یک نشست خبری گفت با وجود اینکه طالبان تلاش کردند تا کندز و لشکرگاه را تصرف کنند اما در پلان شان ناکام شدند.

به گفته آقای کلیفلیند نیرو های خارجی یکجا با نیرو های افغان در جنگ های اخیر لشکرگاه و کندز حضور داشته و در حملات هوایی سهیم بودند.

سخنگوی نیرو های ماموریت قاطع شمار طالبان در افغانستان را سی هزار تخمین می کند و می افزاید که شمار نیرو های خاص افغان هفده هزار است.

ناتو: وضعیت در کندز به حالت عادی برگشته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

اقای چارلی می افزاید علت تسلیم شدن عساکر افغان به طالبان نیز رهبری ضعیف است که در هر ولایت فرق میکند و زمانیکه به نیرو های افغان سلاح و غذا نرسد، انان مجبور می شوند تسلیم شوند.

ناامنی ها در فراه

در پی ناامنی های اخیر در افغانستان، مرکز ولایت فراه نیز مورد حملۀ طالبان قرار گرفته و جنگ میان نیرو های امنیتی و طالبان ادامه دارد.

فرید بختاور رئیس شورای ولایتی فراه به صدای امریکا گفت که طالبان به شهر فراه داخل نشده اند، اما به یک کیلومتری شهر، به ساحۀ پل باغ خود را رسانیده اند.

به گفتۀ آقای بختاور، شمار طالبان مهاجم به یکهزار نفر میرسد و اگر نیروی کمکی به فراه اعزام نشود، احتمال سقوط شهر به دست طالبان، متصور است.

اما آصف ننگ والی فراه لحاظات قبل در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا گفت، وضعیت حال نسبتاً بهبود یافته است و عملیات نیروهای امنیتی برای عقب راندن طالبان جریان دارد.

فساد عامل ناامنی در هلمند

مرکز هلمند، ولایتی که بیشترین تولید کوکنار را داراست، در خطر سقوط به دست طالبان قرار دارد.

حملات شورشیان در حومۀ شهر لشکرگاه تشدید یافته و مردم هلمند، عامل این تهدیدات فزایندۀ طالبان را، فساد سرسام آور در إدارات حکومتی می خوانند.

یک مقام أفغان به اسوشیتد پرس گفته که اهالی هلمند به حدی از فساد به ستوه آمده اند که با وجود خاطرات تلخ از حاکمیت طالبان، بازهم به آن گروه تندرو رو میآورند.

بر أساس یک گزارش جان ساپکو، سرمفتش خاص ایالات متحده در أمور أفغانستان، از جمله بیست و شش هزار نیروی امنیتی ای که رسماً به هلمند گماشته شده، نیم آن سربازان خیالی اند و وجود حقیقی ندارند.

کاروبار مواد مخدر، که ارزش آن حدود سه میلیارد دالر در سال تخمین شده، عامل مهم دیگر فساد و نارامی ها در هلمند خوانده می شود.

رد ادعای طالبان

پس از ادعای طالبان که گویا یکصد پولیس نظم عامه در ولایت ارزگان با طالبان پیوسته اند، وزارت داخلۀ افغانستان این ادعا را رد کرده و گفت که تنها ارتباط این سربازان با مرکز قطع شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارتِ داخله گفت که هرچند در شرایط جنگی، قطع شدن ارتباطات نیروها با مرکز یک امر غیرمعمول نیست، اما با این هم، وزارت داخله بررسی هایش را آغاز کرده تا روشن سازد که این نیروها، در چه شرایطی قرار داشته اند و چرا ارتباطات شان با مرکز قطع گردیده است.

با اینهم، آقای صدیقی تایید میکند که تهدیدهای امنیتی در ولایت ارزگان افزایش یافته است.

وزارت داخله ادعای طالبان را رد کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:30 0:00

قبل از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در صفحۀ تویترش ادعا کرده بود که نیرو های نظم عامه، همراه با قوماندان و بخشی از تجهیزات نظامی شان، به طالبان تسلیم شده اند.

XS
SM
MD
LG