لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید نگرانی از بابت مصئونیت خبرنگاران افغان


ذبیح الله تمنا با رسانه های مختلف بین المللی کار کرده بود
ذبیح الله تمنا با رسانه های مختلف بین المللی کار کرده بود

کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان میگوید که کشته شدن ذبیح الله تمنا خبرنگار افغان با همکار امریکایی اش دیود کیلگی بار دیگر ثابت ساخت که افغانستان خطرناکترین کشور برای خبرنگار است .

ذبیح الله تمنا دو روز پیش در یک حمله طالبان در ولایت هلمند کشته شد و به روز سه شنبه، مراسم خاکسپاری او در آرامگاه شهدای صالحین در شهر کابل برگزار گردید.

مرگ ذبیح الله تمنا، بار دیگر توجه را به وضعیت خطرناکی جلب نمود که خبرنگاران در افغانستان با آن مواجه اند. پس از حملۀ مرگباری که چند ماه قبل بر کارمندان تلویزیون طلوع در کابل انجام یافت، و اکنون کشته شدن دو خبرنگار در هلمند، این باور را نزد دست اندرکاران رسانه ها تقویت نمود که برخورد طالبان با خبرنگاران، خشن تر شده است.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان میگوید که با در نظرداشت وضعیت کنونی، این کشور تا سال های آینده نیز برای خبرنگاران خطرناک خواهد ماند.

فهیم عابد، یک خبرنگار افغان، در صحبت با صدای امریکا از جناح های درگیر در جنگ خواست که به زندگی خبرنگاران احترام قایل شوند زیرا به گفتۀ او، "خبرنگاران طرفدار هیچ کس نبوده و صرف حقایق را انعکاس میدهند".

با این هم، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی امروز گفت که آنها تدابیر ضروری برای مصئونیت خبرنگاران را مد نظر گرفته اند. آقای وزیری افزود: " این چنین حوادث بعضی اوقات رخ میدهد. ولی به این معنا نیست که به امنیت آنان (خبرنگاران) توجه نشده است."

ذبیح الله تمنا کی بود؟

ذیبح الله تمنا، که همکارانش او را به نام ذبیح میشناختند، خبرنگار ۳۸ سالۀ افغان بود که بیش از یک دهه در بخش خبرنگاری در رسانه های داخلی و خارجی کار کرده بود.

ذبیح الله تمنا اخیراً به عنوان ترجمان و همکار دیوید گیلکی، خبرنگار رادیوی ملی امریکا ان پی آر، کار میکرد و یک عملیات اردوی ملی افغانستان را در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند تحت پوشش قرار میداد. در رویداد روز یکشنبه در هلمند، هردوی آنان جان باختند. همزمان با برگزاری مراسم جنازۀ ذبیح الله تمنا در کابل، یاد دیوید گیلکی نیز در ایالات متحده گرامی داشته شد.

فرید بهبود که برای چندین سال با ذبیح الله تمنا در خبرگزاری سینهوا کار کرده، به رادیو آزادی گفت که "ذبیح برای ۹ سال با ما همکار بود، بسیار پر کار، شجاع و نترس بود. همیشه کوشش میکرد که حقایق کشور خود را به جهانیان برساند و در همین راه جان خود را هم از دست داد".

از ذبیح الله تمنا، همسر و سه فرزند باقی ماند. پسرش که مصطفی نام دارد، از دولت میخواهد که انتقام قطره قطره خون پدرش را بگیرد.

XS
SM
MD
LG