لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نگرانی در مورد محدودیت آزادی بیان در افغانستان


افغانستان، یکی از خطرناکترین کشور های جهان برای خبرنگاران خوانده میشود.
افغانستان، یکی از خطرناکترین کشور های جهان برای خبرنگاران خوانده میشود.

دیدبان حمایت از رسانه ها در افغانستان میگوید هر چند برخی از قوانین تضمین کنندۀ آزادی بیان از سوی دولت افغانستان تصویب و توشیح شده اند، اما در کل آزادی بیان در این کشور، در وضع نامناسب و نگران کننده ای قرار دارد.

آزادی بیان، بزرگترین دستاورد افغانستان در سال های پسا طالبان پنداشته می شود ـ دستاوردی که اکنون وضعیت نامناسب و شکنندۀ آن، خیلی ها را از احتمال نابودی اش نگران ساخته است.

دیدبان حمایت از رسانه ها می گوید که سال ۲۰۱۶ میلادی، بدترین سال برای آزادی بیان در افغانستان بوده است. به گفتۀ صدیق الله توحیدی، مسئول این نهاد، در جریان امسال، "۳۷۷ مورد خشونت علیه فعالان رسانه یی" صورت گرفته است.

آقای توحیدی می افزاید که "دولت نیز در چنـدین مـورد به بـازداشت فعـالان جـامعۀ مدنی و کـارشناسان" پرداخته است.

در تازه ترین مورد، نظر محمد مطمین، کارشناس مسایل مربوط به طالبان نیز از سوی امنیت ملی بازداشت شده بود، که پس از چهار ساعت توقیف، دوباره آزاد شد.

آقای مطمین می گوید که برخورد امنیت ملی با او مناسب و محترمانه بوده است. اما تمامی طرف های درگیر جنگ افغانستان و عمدتاً گروه هایی مثـل طالبان، برخورد مناسب با فعالان رسانه یی ندارند.

با این حال، حکومت افغانستان می گوید همانگونه که به حفظ آزادی بیان متعهد است، برای حفظ امنیت شهروندان کشور نیز اولویت می دهد.

با توجه به رویداد هایی که سبب نقض آزادی بیان در افغانستان شده است، کارشناسان می گویند که دشوار است تا پیش بینی کرد که آیندۀ آزادی بیان در این کشور با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد. با این هم، حکومت می گوید که هیچ عقبگردی در زمینۀ آزادی بیان در کار نخواهد بود.

تهدید به آزادی بیان در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:22 0:00

XS
SM
MD
LG