لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر طالبان در قطر، مسوول حمله بر رسانه‌ها خواهد بود


سازمان خبرنگاران بدون مرز وضعیت رسانه ها را در افغانستان ارزیابی کرد.
سازمان خبرنگاران بدون مرز وضعیت رسانه ها را در افغانستان ارزیابی کرد.

سازمان خبرنگاران بدون مرز می گوید که پس از تهدید طالبان، اگر بر خبرنگاران یا رسانه ها در افغانستان حمله شود، دفتر سیاسی طالبان در قطر پاسخگو خواهد بود.

رضا معینی مسوول بخش افغانستان، ایران و تاجکستان در سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت که هشدار طالبان بر رسانه ها پس از رویداد کندز، نگرانی جدی را به بار آورده است.

آقای معینی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که از این پس در صورت هرگونه تهدید طالبان علیه خبرنگاران و رسانه ها، دفاتر آن گروه در بیرون به ویژه دفتر دوحه باید مسوول قرار داده شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:18 0:00
لینک دانلود

این مقام سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت که هشدار طالبان به رسانه ها تهدید نه بلکه یک واقعیت است. او افزود که امنیت خبرنگار امنیت جامعه است و به گفتۀ وی حمله بر خبرنگار حمله بر جامعه تلقی می شود.

نمایندگان نهادهای امنیتی افغانستان نیز در این کنفرانس به تامین امنیت خبرنگاران تعهد کرده و گفتند که در هر حالت امنیت رسانه ها و ژورنالستان را تامین خواهند کرد.

محمد ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت امور داخله حکومت را مکلف به تامین امنیت رسانه ها خواند و گفت که از سوی حکومت هیچ گونه محدودیت یا سانسور بر رسانه ها اعمال نشده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران، در شش ماه نخست سال روان میلادی ۳۹ مورد تهدید و خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است که مسوول ۷۲ درصد آن ماموران و مقام های حکومت بوده اند.

در همین حال، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید که هیچ موردی وجود ندارد که یک خبرنگار از سوی منسوبان اردو یا وزارت دفاع تهدید شده باشد.

در این کنفرانس خبرنگاران نیز تایید کردند که تهدید یا خشونت از سوی کارمندان دولت علیه خبرنگاران افزایش یافته است. نهاد های حامی رسانه ها خواستار جلوگیری از تهدیدهای دولتی شد.

نجیب شریفی رئیس کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران گفت که بیش از هر وقت دیگر به بحث جدی در مورد امنیت خبرنگاران در افغانستان نیاز است.

مسوولان رسانه ها تاکید دارند که آزادی بیان و رسانه ها به عنوان یکی از دستآورد های بزرگ ۱۴ سال گذشته، باید در سالهای آینده نیز حفظ شده و تقویت یابد.

XS
SM
MD
LG