لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان عاری از ماین، پنج سال دیگر به شرط بودجه


شهاب حکیمی می گوید که تلفات از دو هزار نفر در هر ماه، در حال حاضر به 30 نفر در ماه کاهش یافته است.
شهاب حکیمی می گوید که تلفات از دو هزار نفر در هر ماه، در حال حاضر به 30 نفر در ماه کاهش یافته است.

مسوولین موسسات ماین پاکی در افغانستان می گویند که اگر سالانه 100 میلیون دالر به فعالیت ماین پاکی اختصاص داده شود، ظرف پنج سال آینده می توان افغانستان عاری از ماین داشت.

مسوولین موسسات ماین پاکی در افغانستان می گویند که اگر سالانه 100 میلیون دالر به فعالیت ماین پاکی اختصاص داده شود، ظرف پنج سال آینده می توان افغانستان عاری از ماین داشت.

فتح الله، باشنده منطقه دره صوف ولایت سمنگان است. او سه سال پیش زمانیکه در زمین محل سکونت اش مصروف کار بود تکه آهنی را دید و بعد از تماس به آن یک دستش را از دست داد. آن تکه آهن در واقع یک ماین باقی مانده از دوران جنگ بود.

شهر مزارشریف در شمال، تا ده سال قبل، از جمله شهرهای عمدۀ پوشیده از ماین در افغانستان بود.

عزیزالله پاکتین، مسوول اداره ماین پاکی سازمان ملل در ولایت بلخ می گوید که حالا به وسعت زیاد ساحات پوشیده از ماین پاکسازی شده است.

آقای پاکتین می گوید:" تنها 400 ساحه دارای ماین در 1700 قریه باقی مانده است و قربانیان ناشی از انفجار ماین ها به 1715 نفر میرسد که 31 تن آنها را پرسونل موسسه ماین پاکی در سطح زون شمال، تشکیل میدهد."

دستاورد شگرف

پنج اداره داخلی و دو نهاد بین المللی، به کمک سازمان ملل متحد طی 24 سال گذشته تحت برنامه ماین پاکی در افغانستان فعالیت داشته است.

با این همه، خبر خوش موسسات ماین پاکی این است که آنها توانسته تا 75 درصد ساحات پوشیده از ماین یا مواد انفجاری باقی از جنگ را درافغانستان پاکسازی کند.

شهاب حکیمی، رییس اجرایوی موسسات ماین پاکی در افغانستان می گوید که تلفات از دو هزار نفر در هر ماه، در حال حاضر به 30 نفر در ماه کاهش یافته است.

مسوولین ماین پاکی در افغانستان گفته اند که اگر سالانه 100 میلیون دالر به ماین پاکی اختصاص یابد ظرف پنج سال آینده می توان افغانستان عاری از ماین داشت.

آگاهی رسانی

مجمع عمومی ملل متحد در سال 2005 اعلام کرد که هر سال چهارم ماه اپریل به عنوان روز بین المللی آگاهی از خطرات ماین مسما گردد.

آقای حکیمی می گوید که فعالیت های آگاهی از خطرات ماین در افغانستان عمدتا توسط سه ارگان داخل موسسات ماین پاکی صورت می گیرد.

او می گوید که این موضوع همچنین در نصاب تعلیمی مکاتب گنجانیده شده و ماین پاکان ضمن کار ماین پاکی در قریه ها به روستاییان آگاهی می دهند.

حکومت افغانستان، به عقیده بعضی تحلیلگران، در امر ماین پاکی،صرف نقش تشویقی داشته است اما افغانستان به تازه گی عضو پیمان اوتاوا شده که مطابق این پیمان ملزم به منع استعمال، تولید و ذخیره سازی ماین ضد نفر است.

عدم آمار دقیق معلولین

اگر چه، آمار دقیق و موثقی از شمار معلولین افغان در دست نیست اما شمار معلولین به ثبت رسیده در وزارت شهدا و معلولین افغانستان، 100 هزار معلول را نشان می دهد.

سید حسین عالمی بلخی، رییس کمیسیون معلولین، معیوبین و شهدا در ولسی جرگه می گوید که در قانون حقوق و امتیازات معلولین افغانستان از قوانین داخلی است که در ولسی جرگه تعدیلات صورت گرفته است.

به گفته بلخی، ادارات دولتی مکلف به استخدام معلولین است و سه درصد کارمندان دولتی باید از میان معلولین باشد. همچنین، شهرداری ها باید اماکن مناسبی را برای ایجاد اشتغال آنها فراهم سازد.

عالمی بلخی می گوید، سهمیه مشخصی نیز از وزیر تحصیلات عالی به محصلین معلول برای فراهم کردن زمینه تحصیل در خارج کشور اختصاص داده شده است.

برطبق برنامه ماین پاکی، در افغانستان بین 10 تا 14 هزار کارمند مسلکی ماین پاکی را آموزش دیده و استخدام شده اند.

به گفته شهاب حکیمی از اثر فعالیت ماین پاکی طی سال های گذشته زمینه عملی شدن، پروژه های بزرگ مثل جاده های حلقوی، برق های وارداتی و پروژه مس عینک میسر شده است.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG