لینک های دسترسی

Breaking News

ماین کنار جاده، دشمن نامرئی مردم در افغانستان


انفجار ماین بر موتر حامل غیرنظامیان در ولایت غزنی سبب کشته شدن 18 نفر شد. در این رویداد که شام یکشنبه به وقوع پیوست، پنج نفر دیگر زخم برداشت.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان این حمله را به شدت تقبیح کرده و آن را کار دشمنان مردم و انکشاف افغانستان خوانده است.

محمد علی احمدی، معاون والی غزنی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که انفجار در مربوطات ولسوالی اندر آن ولایت به وقوع پیوست و قربانیان آن همه غیرنظامیان بودند.

شامگاه روز یکشنبه یک کاروان موترهای مراسم عروسی که به طرف ولسوالی اندر ولایت غزنی درحرکت بودند درقریه عزیز قلعه موترنوع تونس با ماین کنار سرک تصادم کرده که درنتیجه 14 زن 3 مرد ویک کودک کشته و پنج زن دیگر زخمی شد".

به گفتۀ معاون والی غزنی وضعیت دو نفر از زخمی شدگان این رویداد وخیم است.

اندر یکی از ولسوالی های غزنی است که شورشیان طالب اندکی ادارۀ آن را در دست دارند و به گونۀ اغلب با کارگذاری ماین و بم د رکنار جاده ها، نیرو های امنیتی افغان را هدف قرار می دهند.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته است، اما در گذشته همچو حملات به شورشیان مخالف مسلح دولت افغانستان نسبت داده شده است.

حوریه مصدق، پژوهشگر در سازمان عفو بین المللی می گوید بر اساس یافته های آن سازمان عامل عمدۀ تلفات غیرنظامیان در افغانستان نه تنها ماین های کنار جاده بلکه حملات انتحاری شورشیان نیز است.

خانم مصدق می گوید که سازمان عفو بین المللی برای جلوگیری از این وضعیت برای طرف های درگیری پیشنهاداتی داشته است که از مخالفان مسلح دولت افغانستان کمتر به آن پرداخته اند.

نیرو های افغان و ائتلاف سفارشات ما را جدیتر گرفته اند، اما با وصف تلاش های مکرر سازمان عفو بین الملل، نیرو های طالبان و سایر گروه های مسلح ضد دولت افغانستان سفارشات ما را نادیده گرفته و با انجام حملات انتحاری و بم گذاری های کنار جاده که همواره غیرنظامیان را قربانی می گیرد، ادامه داده اند.

فرماندهی نیرو های بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان شام یکشنبه با نشر بیانیه یی بر مبارزه بر ضد افراطگرایانی تعهد کرده است که به گفتۀ آن پیمان اعمال بی معنی آنان، زنان و کودکان بی گناه افغان را به خطر می اندازد.

ماین ها و بم های تعبیه شده در کنار جاده کشنده ترین عامل در جنگ های افغانستان است که بیشتر قربانیان آن را غیر نظامیان اعم از زنان و کودکان تشکیل می دهد.

سازمان ملل متحد گزارش داده است که عامل بیشتر از یک سوم تلفات غیرنظامیان افغان در شش ماه نخست سال روان، انفجار بم های کنار جاده بوده است.

هرچند بم های کنار جاده روزمره غیرنظامیان افغان را از بین می برد، اما شمار تلفات در رویداد شام یک شنبه در غزنی به گونۀ غیر معمول بلند بود.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG