لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان صاحب 'پنتاگون' کوچک می شود


تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان
تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان

قرار است تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان که شباهت زیاد به عمارت وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون دارد، در ماه جاری به حکومت افغانستان تحویل داده شود. این تعمیر با سنگ مرمر سفید، با تمویل مالی ایالات متحده ساخته شده است.

این تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان در قلب شهر کابل که با مصرف ۱۶۰ ملیون دالر اعمار شده است با عصری ترین وسایل مجهز میباشد.

مقام های نظامی امریکا در جریان یک بازدید ویژه از این تعمیر به خبرگزاری اسوشیدیت پرس گفتند که با جمع شدن تمام ریاست های وزارت دفاع زیر یک سقف، مقام های افغان میتوانند کار ها را ساده ترو موثر تر به پیش ببرند.

وزارت دفاع افغانستان در حالیکه عملیات ضد شورشیان را بدون حمایت نیرو های خارجی به پیش میبرد، با آزمون های جدی مواجه است.

کار ساختمان تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان تکمیل شده است
کار ساختمان تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان تکمیل شده است

نقشه این تعمیر که ۳۸۵۰۰ متر مربع میباشد از بین نقشه های رقابتی محصلین رشته مهندسی افغانستان انتخاب شده است. اعمار این ساختمان که مرکبی از دو نقشه است طی چهار سال تکمیل شد.

تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان پنج منزله بوده و ۲۵۰۰ مامور از ریاست های اداری، عملیاتی و برنامه های آموزشی، میتواند در آن کار کند.

در محوطه این ساختمان یک قاغوش برای افسران و سربازان، یک پایگاه جانبی و همچنین یک مرکز تصفیه فاضلاب و یک فابریکه برق جا داده شده است.

فردریک دروموند، دگروال اردوی ایالات متحده در مورد می گوید «ما ساختمان های اداری، و قاغوش های داریم که بخش های زنان و مردان آن جدا است و سربازان و کارمندان در اینمورد راضی میباشند، بنا براین ما معتقدیم یک بار که افغانها به این ساختمان بیایند، ارتباطات شان در طول سال ها قوی تر خواهد شد.»

گنبد این تعمیر ۳۳.۶ متر ارتفاع داشته و دارایی سه سالون غذا خوری است که هزار چوکی دارد، و سالون کنفرانس آن،گنجایش بیش از ۹۳۶ نفر را دارد.

همچنان این ساختمان دارایی محل ورزش، کلینک ها، محاکم نظامی و قوای اطفائیه بوده و در مجموع ۱۱۰۴ دروازه و ۳۴۸ پنجره دارد.

مبل و فرنیچر، وسایل و تجهیزات کامپیوتری تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان ۳. ۳۳ ملیون دالر هزینه برداشته است. تنها روی تکنالوجی عصری کامپیوتری این تعمیر بالغ بر ۱۲ ملیون دالر مصرف شده است.

گوشه از تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان
گوشه از تعمیر جدید وزارت دفاع افغانستان

اما یک چیز در این تعمیر هنوز کم است، و آن وزیر دفاع برای افغانستان است.

در حالیکه نه ماه از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان سپری میشود، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور قادر به تکمیل کابینه خود نشده است. با آنهم او امیدوار است که معصوم ستانکزی، وزیر پیشنهادی او برای این مقام، تا آخر ماه جاری قادر به اخذ تائید پارلمان افغانستان شود.

اسوشیتدپرس:

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG