لینک های دسترسی

Breaking News

ستانکزی با تقاضای کمک هوایی به نشست ناتو رفت


آقای ستانکزی را در این سفر شماری از جنرالان وزارت دفاع به شمول معاون لوی درستیز همراهی می کنند
آقای ستانکزی را در این سفر شماری از جنرالان وزارت دفاع به شمول معاون لوی درستیز همراهی می کنند

محمد معصوم ستانکزی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان در راس یک هیأت افغان به بروکسل سفر کرد و قرار است روز پنجشنبه در نشست وزیران دفاع کشور های ناتو سخنرانی کند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که آقای ستانکزی خواستار همکاری کشور های ناتو برای تقویت قوای مسلح افغانستان به ویژه قوای هوایی خواهد شد.

پس از پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان و گرفتن مسوولیت کامل تامین امنیت از سوی سربازان افغان، نیازمندی به نیروی مجهز هوایی در صفوف قوای مسلح آن کشور بیش از هروقت دیگر محسوس است.

قرار بود آقای ستانکزی روز دوشنبه از سوی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به صفت نامزد وزارت دفاع ملی به اعضای ولسی جرگه معرفی شود، اما حملۀ طالبان بر مقر پارلمان افغانستان مانع این کار شد.

معصوم ستانکزی پیش از این رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان بود. او در حکومت انتقالی حامد کرزی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و سپس به صفت مشاور رئیس جمهور پیشین افغانستان ایفای وظیفه کرده بود.

ادامۀ حضور ناتو در افغانستان

بحران اوکراین، نا آرامی ها در شرق میانه و فعالیت داعش از موضوعات اساسی این نشست است، اما ادامۀ حضور نیرو های ناتو در افغانستان پس از پایان ماموریت حمایت قاطع نیز به بحث گرفته خواهد شد.

ماموریت ناتو زیرنام حمایت قاطع که از جنوری ۲۰۱۵ آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت، بیشتر به مشاورت و آموزش نیرو های افغان از سوی شرکای بین المللی افغانستان تمرکز دارد.

منشی عمومی سازمان ناتو ماه گذشته در نشست وزیران خارجۀ این پیمان در ترکیه، ماموریت ناتو را در افغانستان مؤفق و پردستآورد خوانده و خواهان ادامۀ این پیشرفتها در افغانستان شده بود.

ینس ستولتنبرگ گفته بود که ناتو با افغانستان متعهد باقی خواهد ماند. آقای ستولتنبرگ ماموریت بعدی ناتو را در افغانستان "ابتکار جدید" خوانده بود و گفته بود که حضور آیندۀ آن پیمان در افغانستان ملکی خواهد بود.

با آنکه شمار دقیق پرسونل ملکی ناتو پس از پایان ماموریت حمایت قاطع تا هنوز مشخص نشده است، اما مقام های ناتو گفته اند که حضور کارمندان ملکی آن پیمان به تناسب پرسونل موجود نظامی کمتر خواهد بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG