لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از سه چهارم زنان افغان با خشونت روبرو اند - سروی


افغانستان بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در منطقه دارد
افغانستان بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در منطقه دارد

وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که بر اساس یافته های آن وزارت حدود ۷۸ درصد زنان افغان کم از کم یک نوع خشونت خانوادگی را تجربه کرده و حدود ۶۲ درصد زنان افغان با چندین نوع خشونت های خانوادگی روبرو اند.

فیروزالدین فیروز در نشستی به مناسبت روز جهانی زن گفت که بر اساس ارقام ارایه شده ۱۷ در صد خشونت های اعمال شده بر زنان جنسی و ۵۲ درصد آن خشونت های فزیکی است.

آقای فیروز افزود که حدود ۵۹ فیصد زنان جبراً به ازدواج وادار شده و ۷۴ فیصد زنان افغان قربانی خشونت های روانی اند. او گفت که خشونت های خانوادگی بر صحت فزیکی و روانی زنان تاثیر گذاشته و مانع مشارکت فعالانۀ آنان در جامعه می شود.

مرگ و میر مادران

وزیر صحت عامۀ افغانستان به استناد تحقیقات انجام شده از سوی سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۴ گفت که افغانستان هنوز هم در میان کشور های منطقه از نظر مرگ و میر مادران در ردۀ نخست قرار دارد و از این رهگذر در سطح جهان جایگاه ۲۷ را دارد.

فیروزالدین فیروز گفت که حدود ۴۰ در صد زنان افغان در سنین باروری از کم خونی و کمبود آهن رنج می برند.

با اینحال به گفتۀ آقای فیروز دسترسی زنان افغان به مراقبت های صحی پیش از زایمان بهبود یافته است و از ۱۰ در صد در سال ۲۰۰۳ به ۵۴ درصد در سال ۲۰۱۳ بلند رفته است.

آقای فیروز گفت که از مکاتب قابلگی جامعه در ۳۲ ولایت بیش از ۳۰۰۰ قابله فارغ شده است که از دید وی گام موثری در راستای بهبود صحت مادران به شمار می رود.

اولویت کاری

فیروزالدین فیروز میگوید وزارت صحت عامه بهبود صحت مادران را در اولویت های کاری خود قرار داده و در این راستا از هیچ نوع تلاش دریغ نمی کند.

وزیر صحت عامه از تطبیق بعضی پروژه ها به منظور بهبود صحت زنان خبرمی داد که تطبیق پروژه جوابدهی سیستم صحی به متضررین خشونت مبنی بر جنسیت یکی از آن است.

او گفت که این پروژه در شش ولایت در حال تطبیق است و قرار است در ۱۸ ولایت دیگر توسعه یابد، راه اندازی برنامه های آگاهی دهی و همچنان تهیه خطبه ها در مورد اضرار خشونت های جنسیتی در همکاری با ریاست های حج و اوقاف ولایات در این برنامه ها شامل است.

وزیر صحت عامه می گوید که عرضه خدمات با کیفیت و متعادل برای بهبود صحت مادران و زنان و بهبود صحت مادران در اولویت کاری اش قرار دارد. او تاکید کرد که چالش هایی چون نا امنی، خرابی راه های مواصلاتی و سطح پایان آگاهی و سواد به ویژه در نزد بانوان نمی تواند سد این تعهدات شود.

XS
SM
MD
LG