لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران نوزاد افغان در نخستین روز زندگی می میرد


از هر ده کودک افغان یکی آن در روز تولد می میرد
از هر ده کودک افغان یکی آن در روز تولد می میرد
دفتر بین المللی حمایه اطفال با نشر گزارش سال ۲۰۱۳ در مورد وضعیت نوزادان در سطح جهان گفته است که همه ساله سه هزار نوزاد در افغانستان در نخستین روز تولد شان، از بین می روند.

خانم زبیده اکبر، مشاور دفتر حمایه اطفال گفت که دلایل متعدد از جمله نبود کارمندان صحی آموزش دیده در هنگام زایمان سبب افزایش مرگ و میر نوزادان است. او افزود که هر سه زن افغان، تنها یک زن در هنگام زایمان دسترسی به خدمات صحی دارد.

بر اساس این گزارش در مناطق دوردست و روستایی افغانستان برای هر ده هزار نفر تنها شش یا هفت کارمند آموزشدیدۀ صحی وجود دارد که تفاوت چشمگیری با معیار های جهانی دارد.

معیار پذیرفته شدۀ سازمان جهانی صحت برای هر ده هزار نفر، کم از کم ۲۳ کارمند آموزشدیدۀ صحی را سفارش می کند، اما وضعیت صحی در افغانستان تفاوت فاحشی با این معیارات دارد.

داکتر احمد ولی ولیزاده، مشاور بخش بسیج اجتماعی اداره حمایه اطفال افغانستان می گوید که با وصف پیشرفت های یک دهۀ گذشته در بخش صحت در افغانستان، کارکرد ها در بخش کاهش مرگ و میر نوزادان رضایت بخش نیست.

آقای ولیزاده می گوید که در جوامع روستایی مردم در قسمت چگونگی مراقبت از نوزادان آگاهی کافی ندارند.

گزارش حاکی است که پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی میزان مرگ و میر نوزادان در افغانستان ۲۵ در صد بود، اما اکنون این رقم به ۱۰ در صد کاهش یافته است. همچنان در سال ۲۰۰۱ از هر صد هزار زن افغان ۱۶۰۰ زن در هنگام زایمان جان خود را از دست می داد، اما اکنون از هر صد هزار مادر ۳۲۷ تن در جریان زایمان از بین می رود.

وضعیت تکاندهنده

از سوی دیگر سازمان داکتران بدون سرحد گفته است که مردم افغانستان به خدمات عاجل صحی دسترسی کافی ندارند. این اداره گفته است که وضعیت صحی در افغانستان در شرایط بد و تکاندهنده یی قرار دارد.

سازمان داکتران بدون مرز روز سه شنبه نتایج سروی تازۀ آن اداره را با رسانه ها شریک ساخت. در این سروی چهار شفاخانه در کابل، خوست، هلمند و قندوز برای مدت شش ماه زیر نظر گرفته شد.

کرستوفر ستوکس، رئیس عمومی سازمان داکتران بدون سرحد گفت که در این سروی با ۸۰۰ بیمار مصاحبه شده و از هر پنج نفر شرکت کننده، یکی از آنان گفته است که یکی از اعضای خانوادۀ شان در یک سال گذشته به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی جان داده است.

در گزارش آمده است که از هرچهار مصاحبه دهنده در این سروی، یکی گفته است که در یک سال گذشته یک عضو خانواده اش را در جنگ و خشونت از دست داده است. و بسیاری آنان گفته اند که برای پرداخت بهای خدمات صحی، مجبور شده اند که وام بگیرند یا اموال خود را به فروش برسانند.

با وصف تلاش های مکرر، وزارت صحت عامۀ افغانستان در مورد این دو گزارش ابراز نظر نکرد، اما چندی پیش وزیر صحت عامۀ افغانستان گفته بود که حدود ۸۰ در صد مردم افغانستان به خدمات اساسی صحی دسترسی دارند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG