لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم عاشورا در افغانستان زیر سایۀ نگرانی از ناامنی


برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در پی وقوع حوادث خشونت بار دو سال گذشته در کابل، تحت الشعاع ناامنی قرار گرفته است. اما مقام های امنیتی افغان از وضع تدابیر امنیتی ویژه در این روز اطمینان داده اند.

محمد ایوب سالنگی، معین امنیتی وزارت داخله که سمت رئیس کمیسیون امنیتی مراسم عاشورا را هم دارد به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تدابیر امنیتی خاص به منظور جلوگیری از رویدادهای ناگوار در عاشورا در مرحله اجراء است.

آفای سالنگی گفت "در رابطه به هر چه باشکوه تر و مجلل تر این مراسم در این مجلس تاکید شد . نقاط مبنی بر سو استفاده دست های بیگانه از فرصت برجسته گردید و تا در هر بخش مواظبت درست صورت گیرد."

نگرانی ها بخاطر برگزاری مراسم عاشورا در حالی صورت می گیرد که سال گذشته در نتیجه درگیری میان محصلین سنی و شیعه بخاطر برگزاری مراسم عزاداری در مسجد لیلیه پوهنتون کابل، سه تن کشته شد.

پیشتر از آن در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰ تن در مراسم عزاداری دهم محرم در نتیجه یک انفجار کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی شد.

رسم متمایز عزاداری

مراسم عاشورا بعد از کشته شدن نواده گان حضرت محمد، از سوی مسلمانان به ویژه شیعیان تجلیل می شود ولی در سال های اخیر با رسم متمایزی برگزار می شود.

در حالیکه مراسم عاشورا در این اواخر با پوشانیدن موترها با پارچه های سیاه و دادن شعارها از طریق بلند گوها و مسدود کردن جاده و سینه زنی برگزار می شود، اما برخی از علمای سنی انجام این اعمال را در اسلام جایز نمی دانند.

شمس الرحمن فروتن در حالیکه بر عبادت و خیرات کردن تاکید می کند، می گوید که عزاداری هیچ جنبه اسلامی ندارد.

آقای فروتن گفت "عزا داری از لحاظ اهل سنت و از دیدگاه اسلام حتی اندک ترین مشروعیت ندارد. ولی چیزی که مهم است، اینست که هر مذهبی که از این روز تجلیل می کند باید از خشونت، افراط، تشدد، اختناق، تقل، انفجار و انتحار بپرهیزند."

در این حال، یکتن از متنفذین شیعه می گوید، برای برگزاری رسم عزاداری محلات مشخص چون مساجد، و تکایا است که باید این مراسم در هم آنجا صورت بگیرد تا از بی نظمی ها در داخل شهر جلوگیری شود.

اسدالله جعفری، عالم دینی در بامیان می گوید "آنها از خود منبر دارند، باید در مسجد و تکیه خانه این عزا را بگیرند نه اینکه مردم را به تکلیف کنند، این فاجعه است و در اسلام فاجعه نیست."

برای جلوگیری از بروز خشونت های که سال گذشته واقع شد، در این هفته سه پوهنتون بزرگ در کابل، پوهنتون کابل، پوهنتون طب و پوهنتون تعلیم و تربیه و چندین پوهنتون شخصی از سه روز قبل برای پنچ روز تعطیلی اعلام کرده اند.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG