لینک های دسترسی

Breaking News

بازار کساد آوازخوانان در شرق افغانستان


شماری از هنرمندان در ننگرهار در تلاش یافتن شغل جدید استند
شماری از هنرمندان در ننگرهار در تلاش یافتن شغل جدید استند

در شرق افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار که پیشینۀ هنر موسیقی در آنجا به سده ها بر می گردد، هنرمندان و آوازخوانان از بی روزگاری و بازار سرد این هنر شاکی اند.

با مرور تاریخ موسیقی افغانستان کم از کم در هشت یا نه سدۀ گذشته می توان دریافت که موسیقی محلی که از دلهای مردم برمیخاست، در انکشاف موسیقی اصیل افغانستان نقش برازنده یی را بازی کرده است.

ننگرهار که گهوارۀ هنرمندانی چون ملنگ جان، استاد ایوب، استاد زاخیل، قمرگل، نعمت الله، منور، رحیم غمزده، سیدعلم و ده ها هنرمند دیگر است، نه تنها از رهگذر پرورش هنر موسیقی در سطح محلی بلکه در سطح کشور جایگاه ویژه دارد.

هم اکنون کم و بیش ۱۰۰ آوازخوان شناخته شده در ولایت های ننگرهار، کنر و لغمان فعالیت دارند که در مراسم خوشی مردم آوازخوانده و از آن طریق امرار معاش می کنند. آنان با ابراز نگرانی از آیندۀ شان می گویند که پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی برنامه های موسیقی در شرق افغانستان کم شده است.

در این میان هنرمندانی هم استند که در فصل سرما در ولایت های شرقی و در فصل گرما در کابل و سایر ولایت های افغانستان فعالیت های هنری شان را به پیش می برند.

بازار کم رونق موسیقی محلی

کبیر هاشمی که از کابل به شهر جلال آباد آمده است و ۱۵ سال پیش هنرموسیقی را از کاکایش آموخته است، در مورد وضعیت نابسامان هنرمندان و آوازخوانان نگران است. او می گوید که برای آوازخوان شدن زحمات زیاتی را متقبل شده است، اما به گفتۀ خودش "اکنون به ده روپیه محتاج است."

طاهر آصفی هنرمند دیگری که دو دهه را صرف کار در رشتۀ موسیقی کرده است نیز از بی رونقی کارش شاکی است. او می گوید که مردم افغانستان به هنر و هنرمند احترام قایل بودند، اما به گفتۀ وی از دو سال به اینسو هنر موسیقی رو به زوال است.

آصفی می گوید که اکنون مردم به هنر آوازخواهان دلخوش نمی کنند. او افزود که در گذشته ماه ۱۰تا ۲۰ برنامه در محافل خوشی مردم داشت، اما از بیش از یک سال به اینسو گاهی ماه یک برنامه هم ندارد.

هنرمندان افغان حین اجرای برنامه موسیقی
هنرمندان افغان حین اجرای برنامه موسیقی

شماری از آواز خوانان افزایش ناامنی و آسیب های روحی و روانی مردم را دلیل کمرنگ شدن بازار هنر شان می دانند. پرویز، آوازخوان دیگری که تنها در ساحات شهر جلال آباد در محافل خوشی آواز می خواند ضمن نارضایتی از کارش می گوید که مجبور است هنر موسیقی را کنار گذاشته و به کار دیگری رو آورد.

درین میان کارشناسان می گویند که در کنار مشکلات امنیتی، ویژه گی های جدید فرهنگی و مکاتب جدید فکری عواملی است که نه تنها بر هنر موسیقی بلکه بر سایر سنن و فعالیت های اجتماعی نیز اثر گذاشته است.

آگاهان با اشاره به جنگهای چهار دهۀ گذشته و نیز تحولات سیاسی و فکری اخیر می گویند که نبود نظام مقتدر و ثابت سبب شده است که برعلاوۀ نابسامانی های اقتصادی و امنیتی، ارزش های معنوی و فرهنگی کشور نیز آسیب ببیند.

XS
SM
MD
LG