لینک های دسترسی

Breaking News

کمک ائتلاف در پروسۀ مصالحه با طالبان


کمک ائتلاف در پروسۀ مصالحه با طالبان
کمک ائتلاف در پروسۀ مصالحه با طالبان

یک مقام ارشد ناتو میگوید، ائتلاف در افغانستان ارتباطات میان رهبران ارشد طالبان و مقامات ارشد حکومت افغانستان را تسهیل می بخشد.

این مقام میگوید، ائتلاف امنیت عبور قوماندانان طالبان را برای مذاکرات سطح بلند با حکومت، تامین نموده است.

مقام مذکور علاوه نمود، سفر محفوظ رهبران طالبان به کابل، بدون موافقت ناتو دشوار خواهد بود.

مقام ناتو که در بروکسل مشروط به افشا نشدن اسمش صحبت نمود، گفت، ارتباطات میان حکومت و طالبان، یک مرحلۀ مقدماتی را بصوب مذاکرات صلح ایجاد میکند.

در عین حال طالبان بروز چهارشنبه گزارشاتی را رد نمودند که رهبران آنها در مورد خاتمه بخشیدن شورشگرائی با حکومت افغانستان صحبت نموده اند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در اوایل هفتۀ جاری گفـت، حکومت وی با طالبان گفت و شنودهای غیر رسمی را انجام داده است.

ریچارد هولبروک نمایندۀ خاص ایالات متحده در امور پاکستان و افغانستان گفت، ایالات متحده در مذاکرات شامل نبوده ولی از تلاش های مصالحه مشروط برآن حمایت میکند که شورشیان به قانون اساسی افغانستان ارج قائل شده، القاعده را ترک گفته و تسلیحات شان را برزمین بگذارند.

در افغانستان، شش عسکر ناتو بروز چهارشنبه درحالی به قتل رسیدند که سال جاری از قبل منحیث مرگبار ترین سال برای نیروهای ائتلاف از زمان آغاز جنگ محسوب شده است.

ائتلاف میگوید، پنج عسکر آن قوا از اثر انفجار یک بم کنار جاده در جنوب و شش سرباز دیگر آنها در شرق افغانستان توسط شورشیان به قتل رسیده اند.

قوماندانان ناتو از افزایش خشونت در حالی هشدار داده اند که نیروهای ائتلاف و افغان به تهاجم علیه شورشیان ادامه میدهند. طی ماه جاری بیش از 30 سرباز ناتو به قتل رسیده است.

جنرال دیود پترییس قوماندان ارشد ناتو و ایالات متحده در افغانستان بروز چهارشنبه در بروکسل با وزرأ کشور های عضو ناتو در مورد آغاز طرح انتقال مسؤلیت های امنیتی به نیروهای افغان در سال آینده صحبت نمود.

مارک سیدول نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان به رسانه ها گفت، درحالیکه طرح مذکور بیان کنندۀ تکمیل انتقال مسؤلیت ها در سال 2014 است، اما این را نیز بیان میکند که تکمیل انتقال مسؤلیت ها به وضعیت در منطقه بستگی دارد. سیدول علاوه نمود که بعضی از عساکر ائتلاف بعد از سال 2014 نیز در افغانستان باقی خواهند ماند.

طبق یک خبر دیگر ، شورای امنیت ملل متحد قیومیت نیروهای ناتو در افغانستان را برای یک سال دیگر یعنی الی 13 اکتوبر سال 2011 تمدید نمود.

شورای امنیت همچنان نگرانی خویش را در رابطه به خشونت طالبان و القاعده و افزایش در تعداد تلفات ملکی ابراز نمود.

طی یک خشونت دیگر در ولایت خوست بروز چهارشنبه ، نیروهای افغان و ائتلاف میگویند که آنها انصاری خان، رهبر گروه حقانی را به قتل رسانیدند.

XS
SM
MD
LG