لینک های دسترسی

Breaking News

شمار تلفات سربازان امریکایی در افغانستان به دو هزار نفر رسید


با کشته شدن یک سرباز دیگر امریکایی در ولایت میدان وردک به روز شنبه، شمار تلفات سربازان امریکایی در افغانستان به دو هزار نفر رسید.

آیساف روز یک شنبه با نشر خبرنامه یی گفت که در اثر حملۀ احتمالی شورشیان در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک، یک عسکر امریکایی و یک قراردادی ملکی خارجی کشته شدند. در این رویداد سه سرباز افغان نیز جان باختند که آیساف از این بابت ابراز ندامت عمیق کرد.

پیش از این وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که این درگیری در اثر سوء تفاهم میان سربازان افغان و خارجی به وقوع پیوست. اما تحقیقات اخیر آیساف، با اظهارات مقامات محلی افغان نیز در تناقض قرار دارد.

مقام های محلی پولیس گفتند که برخورد مسلحانه میان سربازان اردوی ملی و قوای خارجی پس از گلوله باری یک سرباز اردوی ملی بر عساکر امریکایی آغاز شد.

تهدید بزرگ
این سلسله حملات داخلی بزرگترین تهدید برای ماموریت ناتو در افغانستان به شمارمیرود، هرچند به گفتۀ اندرس فو رسموسن، منشی عمومی ناتو این حملات تغییری را در ماموریت عساکر ایتلاف وارد نخواهد کرد.

آقای رسموسن گفت که اساساً ناتو تغیری در ستراتیژی خود نیاورده است. او اضافه کرد که ائتلاف بین المللی با مشوره دهی و کمک، به شراکت با نیروهای امنیتی افغان در سطح کندک ها و بالاتر از آن ادامه خواد داد.

از جانب دیگر، جان الن فرمانده نیروها امریکایی در افغانستان طی مصاحبه یی با تلویزیون CBS گفته است که سربازان خارجی مایل به دادن قربانی برای این مبارزه استند، اما نمی خواهند که به این گونه به قتل برسند. این جنرال امریکایی از تغییر در ستراتیژی طالبان خبر داد.

از سوی دیگر، یکتن از فرماندهان طالب به این تلویزیون گفته است که حملات خودی یا به اصطلاح حملات "سبز بر آبی" بخشی از ستراتیژی جدید نظامی آن گروه شورشی می باشد.

پیامد ها
کندیس راندو پژوهشگر بخش افغانستان در گروه بحران به این باور است که افزایش شمار تلفات سربازان امریکایی در افغانستان تاثیر جدیی بر امریکایی ها و ماموریت شان در افغانستان وارد خواهد کرد.

راندو می افزاید که که "این نقطۀ پایان نیست" و مهمترین مساله برای آیساف این خواهد بود که چگونه عساکر و کارمندانش را از حملات خودی حمایت کند. اما به باور ویۀ این مساله در هر صورت صدمه یی را بر روابط امریکایی ها و افغانها وارد می سازد.

آیا خروج نیرو های خارجی از افغانستان و یا تغییر در روند خروج، حملات داخلی را بر نیرو های خارجی کاهش خواهد داد؟ خانم راندو می گوید که این موضوع با گذشت زمان روشن خواهد شد، اما تکرر چنین حملات پیامد های منفی داشته و روند خروج را دشوار تر می سازد. او می گوید که از همه بیشتر این حالت سیاستمدارانی را متاثر می سازد که مسئول پیشبرد ماموریت ایالات متحده در افغانستان استند.

تلفات روز افزون
در سال روان بیش از 50 سرباز خارجی توسط سربازان اردو و پولیس افغان یا هم جنگجویانی در لباس نیرو های امنیتی افغان کشته شده اند.

این در حالی است که به اساس یافته های انستیتوت بروکینگز، از آغاز تهاجم نیرو های خارجی به رهبری ایالات متحده در افغانستان تا کنون 3191 سرباز خارجی در آن کشور کشته شده است که بیش از 2000 نفر آن را امریکایی ها تشکیل می دهند. این مرکز، شمار تلفات نیرو های امریکایی را در جنگ عراق 4804 نفر گزارش داده است.

به گزارش انستیتوت "بروکنز"، حملات خودی، دومین علت مرگ سربازان خارجی در افغانستان بوده و نزدیک به 31 در صد عساکر امریکایی به اثر اینگونه حملات از پا در آمده اند.

به اساس گزارش ملل متحد تلفات غیر نظامیان افغان از آغاز جنگ در آن کشور به 20 هزار نفر می رسد که عامل بخش عمدۀ این تلفات، حملات شورشیان مسلح مخالف دولت می باشد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG