لینک های دسترسی

Breaking News

سه گزینه جان الن برای حضور دراز مدت در افغانستان


۶ هزار، ۱۰ هزار یا ۲۰ هزار – فرمانده امریکایی شمار و چگونگی فعالیت های دراز مدت نظامیان امریکایی را در افغانستان واضح کرده است.

روزنامه نیویارک تایمز از قول مقامات که هویت شان مشخص نشده گزارش داده است که جان الن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، سه گزینه برای حضور نظامیان امریکا در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴، را ارایه کرده است.

بر اساس این گزارش با داشتن ۶ هزار نظامی، امریکا توان انجام عملیات ضد تروریزم در افغانستان و تا حدی آموزش نیروهای افغان را خواهد داشت.

با ۱۰ هزار نظامی، امریکا اضافه بر انجام عملیات ضد تروریزم مسؤلیت های آموزش نیروهای افغان را بگونهء بهتر انجام خواهد داد.

۲۰ هزار نظامی به امریکا توان مبارزه با تروریزم، آموزش نیروهای افغان و حتا فرصت گزمه در بعضی نقاط را خواهد داد.

جنرال الن و مقامات وزارت دفاع امریکا هنوز این گزارش نیویارک تایمز را تایید یا رد نکرده اند.

تصمیم روسای جمهور

قرار است روز دوشنبه، ۷ جنوری، رؤسای جمهور افغانستان و ایالات متحده در شهر واشنگتن روی مسایل مُهم برای هر دو کشور، به ویژه حضور نظامی امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، صحبت کنند.

وندا فلباب برون، پژوهشگر نهاد بروکینز در واشنگتن می گوید، به نظر می رسد که رئیس جمهور افغانستان خواهان حضور دراز مدت نظامی امریکا در کشورش است.

برون می گوید "واضحاً تمرکز اکنون باید تقویت قوای امنیتی افغانستان و مسلکی سازی آنها برای گرفتن مسئولیت های بیشتر باشد، زیرا باوجود ادعاهای آماده بودن، بخش های از ساحات رفته زیر روند انتقال با مشکلات امنیتی مواجه است."

احمد ادریس رحمانی، یک آگاه مسایل می گوید با در نظرداشت دلسردی روزافزون از جنگ افغانستان در امریکا، رئیس جمهور باراک اوباما شاید گزینه شش هزار نظامی را انتخاب کند. او علاوه کرد "اگر شش هزار نیروی ویژه در افغانستان موجود باشه، بهترین گزینه برای امریکایی ها و افغان ها خواهد بود... زیرا نیرو های ویژه با تعداد اندک بهترین جنگ گوریلایی را انجام داده می توانند."

نگرانی هند ایران

تعیین شمار نظامیان امریکایی در افغانستان همزمان است با تسریع تلاش ها برای جستجوی مذاکرات صلح با طالبان.

اخیراً سندی بنام "راهکار صلح تا سال ۲۰۱۵" در رسانه های غربی نشر گردیده است که گفته می شود، طرح شورای عالی صلح افغانستان برای پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان است.
تایمز اف اندیا، یک روزنامه هندی گزارش داده است که مقامات هندی وایرانی از افزایش نفوذ پاکستان بر روند مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان، نگران اند.

هند رقیب سرسخت پاکستان است و ایران از به قدرت رسیدن افراطیون سُنی در افغانستان، مشوش است.
XS
SM
MD
LG