لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانیها از وخامت وضع افغانستان با خروج قوای خارجی


برخی ها حتی به این نظر اند که بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال 2014 میلادی آن کشور یک بار دیگر درگیر یک جنگ داخلی خواهد شد.

نگرانی ها در مورد امنیت افغانستان بعد از خروج نیروهای بین المللی در حالی در وجود عرض اندام کرده است که نیروهای امنیتی افغان از تجهیزات و تعلیمات ناکافی شکایت دارند. برخی ها حتی به این نظر اند که بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال 2014 میلادی آن کشور یک بار دیگر درگیر یک جنگ داخلی خواهد شد.

تعلیمات ناکافی و کوتاه مدت نظامی به مداومین و عساکر امنیتی، عدم موجودیت تجهیزات کافی ، کمبود مربیون نظامی و شایعه پراگنی های قوی طالبان از جملۀ دلایلی است که در جامعۀ افغان و بین المللی هراس جنگ داخلی و هرج و مرج بعد از خروج نیروهای ناتو و امریکایی از افغانستان را ایجاد کرده است.

اما حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان چندی قبل آغاز جنگ داخلی در افغانستان را گزارشات بی اساس رسانه های خارجی و تحلیل های نادرست کارشناسان خارجی خواند. عبدالقیوم رشید تحلیل گر مسایل سیاسی و نظامی از اکامی نیروهای هوایی ایالات متحده نیز هراس جنگ داخلی در افغانستان را بیجا عنوان کرد.

در همین حال نگرانی ها در حالی افزایش میابد که اگر جنگ های داخلی در افغانستان آغاز هم نگردد، امکان آن میرود که طالبان و القاعده در منطقه یک بار دیگر به قدرت رسیده و از افغانستان استفاده کنند. لیزا کرتس تحلیل مسایل افغانستان در هیریتیج فاوندیشن میگوید که ایالات متحده هیچ زمانی افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

ایالات متحده گفته است که هیچ زمانی اجازه نخواهد داد که افغانستان یک بار دیگر به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل شود، زیرا افغانستان با ثبات یکی از منافع حیاتی ایالات متحده محسوب میگردد. پس ایالات متحده تحمل به قدرت رسیدن طالبان را در آن کشور نخواهد داشت.

یکی از نگرانی های دیگری که اردوی ملی و پولیس افغانستان با آن مواجه است، ملی بودن قوۀ اجرایه افغانستان است. شهنواز تنی وزیر دفاع پیشین می گوید که اردو ملی افغانستان بر اساس مهارت ها و مسلکی بودن نه بلکه بر بنیاد ملیت های ایجاد شده است که این خود آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان را بیشتر ساخته است.

ایالات متحده و متحدین ناتو آن در نظر دارند که تا سال 2014 بیشتر از 300 هزار نیروی نظامی افغان را آماده تامین امنیت و دفاع از کشور شان نماید. گمان میرود مصارف این نیروهای سالانه به بیشتر او 4 میلیارد دالر برسد که بیشتر آن توسط ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو تامین خواهد شد.
XS
SM
MD
LG