لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای افغان ها قبل از کنفرانس ناتو در وارسا


قراراست تا سه روز آینده کنفرانس ناتو، در شهر وارسا پایتخت پولند برگزار شود. در این کنفرانس، کشورهای کمک کننده به افغانستان میزان کمک های شان را تا سال ۲۰۲۰ و چگونگی ارایه این کمک ها را بحث نموده تعهدات جدید ی را بخاطر حمایت از افغانستان اعلام نمایند.

در سلسله اعمال فشار نهادهای مختلف برحکومت افغانستان در آستانه برگزاری این کنفرانس دفتر «نی» - نهاد مدافع رسانه های آزاد افغانستان - از پیمان ناتو، خواسته است تا تمامی کمک های شان به حکومت افغانستان را تحت شرایط خاص یعنی حمایت حکومت از آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و دیگر مولفه های دموکراسی مشروط نماید.

صدیق الله توحیدی، رییس دیده بان رسانه های آزاد افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل به نماینده گی از جامعه رسانه ای افغانستان از سازمان ناتو، خواست خود را مطرح کرد.

آقای توحیدی گفت "جامعه رسانه ای افغانستان از سازمان ناتو، تقاضا می کند تا تمامی مساعدت های این سازمان برمبنای شرایط مشخصی از جمله حکایت حکومت افغانستان از آزادی بیان، دسترسی آزاد اطلاعات و ارزشهای بنیادین دموکراسی باشد."

آقای توحیدی به گونه مشخص به دو خواست اشاره کرد و گفت اول این که از حکومت افغانستان خواسته شود که عاملان خشونت علیه خبرنگاران را مجازات کند و دوم این از رسانه های آزاد حمایت مالی و معنوی به عمل آورد.

بر اساس گزارش اتحادیه های مختلف خبرنگاری در افغانستان، با کاهش کمک های بین المللی به افغانستان میزان مشکلات مالی رسانه ها در حال افزایش است بخصوص رسانه های چاپی، حکومت باید نگذارد به دلیل مشکلات مالی و امنیتی این رسانه ها از فعالیت های رسانه ای باز ماند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس نشست کشورهای عضو ناتو در وارسا، نهادهای مختلف مدنی افغانستان در تلاش اند تا فشارها برحکومت افزوده شود و هر نهاد مسایلی را مطرح می کنند تا در کنفرانس بین المللی وارسا، سازمان ناتو حکومت را مجبور سازد در همکاری متقابل به مسایل مطرح شده توجه بکند.

دیده بان شفافیت، دیروز در یک نشست فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی کشور را خطر اصلی افغانستان عنوان کرده از حکومت خواست تا به این مساله توجه بکند و به همین ترتیب چند روز قبل تنی چند از فعالان مدنی جنبش روشنایی، ابراز داشتند که این کنفرانس را به یک دادگاه بین المللی برای محاکمه حکومت وحدت ملی تبدیل خواهند کرد.

تقاضای غیرعقلانی

اما تحلیلگران مسایل سیاسی مقیم کابل به این عقیده اند که مطرح کردن این گونه مسایل در آستانه کنفرانس بین المللی عقلانی و مناسب نمی باشد تا در همچو شرایط فشار بالای حکومت اضافه گردد.

خلیل الرحمن سروری، استاد پوهنتون کابل در مورد چنین گفت "در صورتی که افغانستان عملا در حالت جنگ قراردارد و نیاز است امنیت تامین شود و بعد از تامین امنیت ما می توانیم خیلی از کارها را انجام بدهیم . اگر امنیت نباشد جان خبرنگاران بیشتر از هرکس دیگر در معرض تهدید قرار می گیرد و قبل ازین که به وسیله کارمندان دولتی خبرنگاران تهدید شود به وسیله گروه های تروریستی تهدید می شود و لزوم ندارد و صواب ندارد."

بقول آقای سروری، در شرایط فعلی باید بیشتر از هر چیز دیگر برای تامین امنیت و برای ثبات و حکومت داری خوب تاکید شود.

دفتر نی، در کنار مطرح کردن دو خواست مشخص جامعه رسانه ای تاکید دارد که حکومت افغانستان باید تعهدات خود را در راستای تحکیم مولفه های دموکراسی مانند حق دسترسی آزاد به معلومات، حمایت از رسانه های خصوصی به اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی و مبارزه جدی با فساد عملی کند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG