لینک های دسترسی

Breaking News

دشت ناور غزنی ساحۀ حفاظت شده طبیعی اعلام می شود


مقام های محلی پیشنهاد می کنند که دشت ناور به صفت سومین پارک ملی افغانستان اعلام شود
مقام های محلی پیشنهاد می کنند که دشت ناور به صفت سومین پارک ملی افغانستان اعلام شود

مسوولان اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می گویند که دشت ناور در ولایت غزنی به خاطر به خاطر مراقبت بیشتر از تنوع حیات وحش و پرندگان به عنوان ساحۀ حفاظت شده طبیعی اعلام می شود.

دشت ناور غزنی یکی ازکهن ترین مکان های زندگی انسان های اولیه درافغانستان بوده که از جمله ذخیره گاه های مهم حیات وحش و پرندگان کمیاب مهاجر به ویژه قاز حسینی محسوب می شود.

داکتر جلال الدین ناصری رئیس حفاظت از ساحات طبیعی اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان به صدای امریکا گفت که به منظور حفاظت بهتر از دشت ناور و نادرات آن، قرار است این ساحه به عنوان ساحۀ حفاظت شده اعلام شود.

دشت ناور با داشتن یک بند آب طبیعی که حدود ۶۰ کیلومتر بر ۱۵ کیلومتر مساحت دارد، زیستگاه مهم بیش از ۳۰ نوع پرندۀ کمیاب از جمله انواع مختلف مرغابی ها و پرندگان مهاجر می باشد.

در چند سال اخیر شکار غیر قانونی در دشت ناور سبب شده است که حیوانات و پرندگان کمیاب این ساحه رو به انقراض بروند. اما مسوولان می گویند که اگر این ساحه به صفت پارک ملی اعلام شود، این مشکل تا حد زیادی مرفوع خواهد شد.

مسوولان ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می گویند که در سطح آن کشور ۲۰ ساحۀ پیشنهادی تحت حفاظت وجود دارد.

دشت ناور در ۵۵ کیلومتری شهر غزنی حدود ۷۰ هزار هکتار زمین مساحت دارد که مساحت بند طبیعی آب آن حدود ۳۵۰۰ هکتار می باشد.

شواهد تاریخی به دست آمده از این ساحه نشان می دهد که انسان های ماقبل تاریخ در اطراف دشت ناور اقامت داشته اند.

درسال ۱۳۸۸ خورشیدی بند امیر در ولایت بامیان به عنوان اولین پارک ملی افغانستان و پس از آن واخان بدخشان سال گذشته دومین پارک ملی آن کشور اعلام شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG