لینک های دسترسی

Breaking News

زرداد "پاتکی" به افغانستان برگشت


زرداد به ارتکاب جرایم ضد بشری در زمان جنگ‌های داخلی افغانستان متهم است
زرداد به ارتکاب جرایم ضد بشری در زمان جنگ‌های داخلی افغانستان متهم است

زرداد فریادی قوماندان مشهور وابسته به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که در زمان جنگ‌های دهۀ ۱۹۹۰ در افغانستان به نام زرداد پاتکی مشهور بود، پس از رهایی از زندان در بریتانیا، امروز به افغانستان برگشت.

صدها تن از طرفداران زرداد با اهتزار عکس‌های وی برای پذیرایی‌اش، با بی قراری در بیرون میدان هوایی بین المللی کابل صف بسته بودند.

شماری از مردم افغانستان زرداد را که یک قرارگاه نظامی حزب اسلامی را در مسیر شاهراه کابل – ننگرهار زیر فرمان داشت، به صفت یکی از ظالم ترین فرماندهان زمان جنگ‌های داخلی می‌پندارند، اما طرفداران فریادی از وی به صفت قهرمان یاد می‌کنند.

بیتو عیسی خیل یکی از طرفداران زرداد در صحبت با صدای امریکا استدلال کرد "اگر دیگران قهرمان پنداشته می‌شوند، پس زرداد هم قهرمان است."

حاجی نذیر احمدزی، عضو ولسی جرگۀ افغانستان، به صدای امریکا گفت که زرداد از میدان هوایی مستقیماً به وزارت خارجه منتقل شده است. او گفت "زرداد نه به امنیت ملی و نه هم به زندان منتقل شده است."

آقای احمدزی گفت "کارمندان انترپول که با زرداد از انگلستان آمده بودند، او را از طریق برخی پروسیجرهای اداری به حکومت افغانستان سپردند. بسته‌گان و طرفداران او در خانۀ من منتظر اند و به زودی با هم یکجا می‌شوند."

هدایت احمدزی، عضو مجلس سنا و از طرفداران زرداد، به صدای امریکا گفت که حکومت باید بگوید که زرداد کجا است و بر وی چی می‌گذرد.

زرداد فریادی که ۱۶ سال را در زندان میدیستون انگلستان سپری کرد، به تازه‌گی از قید رها شد. او یکی از صدها قوماندان احزاب جهادی است که در زمان جنگ‌های داخلی به ارتکاب اعمال شدید ضد بشری متهم اند.

هنوز هم دو دهه پس از سقوط حکومت مجاهدین، شمار زیادی از فرماندهان دخیل در جنگ‌های داخلی که جرایم برخی از آنان حتا مستند سازی شده است، به عدالت کشانده نشده اند.

نهادهای مدافع حقوق بشر می‌گویند که هیچ کسی بالاتر از قانون نیست و نهادهای عدلی و قضایی افغانستان باید با جدیت تمام با ناقضان حقوق بشر برخورد کند، اما تطبیق عدالت انتقالی در افغانستان به معمایی مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG