لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: 'آموزش افراد برای ساختن بم و مواد انفجاری در پاکستان صورت می گیرد.'


افغانستان: 'آموزش افراد برای ساختن بم و مواد انفجاری در پاکستان صورت می گیرد.'
افغانستان: 'آموزش افراد برای ساختن بم و مواد انفجاری در پاکستان صورت می گیرد.'

وزارت دفاع ملی افغانستان ادعا کرد ظرف چهار ماه گذشته عیسوی حدود ١٠ هزار کیلوگرام امونیم نایتریت را ازمناطق مرزی شرق و جنوب شرق کشور بدست آمده است. امونیم نایتریت در ساختن بمب های کنارجاده مورد استفاده قرار می گیرد.

جنرال ظاهر عظیمی ، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان روز چهارشنبه طی کنفرانس خبری در مقر آن وزارت در کابل گفت تنها در چهار ماه گذشته در حوادث انتحاری و بمب های کنار جاده که به صورت عمده بمب های دست ساز از ماده نایتریت وارد شده از پاکستان ۴۳۶۴ واقعه انفجار به وقوع پیوسته و به تعداد ۱۸۲۰ نفر از افراد غیر نظامی کشته و زخمی شده اند.

وزارد دفاع افغانستان همچنان از آموزش افراد برای ساختن بمب ها و دیگر مواد انفجاری در ماورای خط دیورند شکایت نمود.

به گفته ظاهر عظیمی مردم ملکی، قوت های امنیتی و همکاران بین المللی افغانستان بیشترین تلفات را درنتیجه این انفجارات متحمل شده است.

اقای عظیمی با تاکید گفت "درمورد ورود آمونیم نایتریت و دیگر تجهیزات بم سازی و همچنان آموزش افراد در پاکستان تردیدی وجود ندارد."

سخنگوی وزارت دفاع ملی در بیان موقف رسمی حکومت و وزارت دفاع ملی تصریح کرد که وزارت دفاع ملی از کشور پاکستان به حیث همسایه مسلمان و کشور دوست توقع دارد که در جلوگیری از صدور امونیم نایتریت تلاش های جدی نموده به صورت عملی آن را تحت کنترول در آورد.

عظیمی علاوه کرد که در پاکستان دو فابریکه بزرگ امونیم نایتریت وجود دارد که در سطح منطقه بزرگترین تولیدات را دارد.

او گفت ما این مشکل را همیشه در جلسات سه جانبه افغانستان – پاکستان و ایالت متحده امریکا که هراز چند گاهی دایر می گردد مطرح نموده از مقامات پاکستانی تقاضا کرده ایم که در منع صادرات دو کارخانه امونیم نایتریت همکاری نماید.

اعلامیه مطبوعاتی وزارت دفاع ملی افغانستان حاکی است تنها از تاریخ اول الی یازدهم ماه می سال ۲۰۱۱حادثه بمب کنار جادۀ دست ساز به وقوع پیوسته است. آن حوادث منجر به کشته و زخمی شدن ۲۱۲ نفر ملکی شده است.

حبیب اندیوال عضو کمیسیون امنیت داخلی و تنی چند دیگر از صاحب نظران امور نظامی در مورد این هشدار وزارت دفاع ملی می گویند که این اقدام وزارت دفاع کاملا بجا اما بسیار ناوقت است باید این اقدام و دیگر گام های مقتضی چند سال قبل صورت میگرفت.

به اساس فرمان شماره ۲۸ حا مد کرزی، رئیس جمهور افغانستان خرید، فروش و نگهداشت امونیم نایتریت ممنوع است و در هر نقطه کشور این فرمان قابل اجرا و تطبیق است و تنها در مناطق شرقی محدود نمی شود.

XS
SM
MD
LG