لینک های دسترسی

Breaking News

عاجز ماندن پاکستان در حل معمای ناپدید شدن والی سابق افغان


وحیدی چندین سال در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، والی کنر و سپس والی هرات بود
وحیدی چندین سال در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، والی کنر و سپس والی هرات بود

از ناپدید شدن سید فضل الله وحیدی والی پیشین هرات در اسلام آباد، پنج روز میگذرد، ولی تا کنون معلوم نیست که او را چه کسانی، به چه هدف ربوده اند. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بعد از ظهر روز چهارشنبه با دو تن از اعضای خانوادۀ آقای وحیدی در ارگ دیدار نمود و ضمن همدردی با آنان گفت که با حکومت پاکستان در تماس بوده و سعی بر آنست که هرچه زودتر مکان فعلی او مشخص گردد.

اما مقامات پاکستان میگویند تا حال در مورد انگیزۀ اختطاف و سرنوشت آقای وحیدی اطلاعی به دست نیاورده اند.

فضل الله وحیدی والی سابق هرات برای درخواست ویزۀ سیاحت بریتانیا، همراه با خانواده اش به اسلام آباد پایتخت پاکستان رفته بود. قابل یاد آوریست که سفارت بریتانیا در کابل، برای افغانها ویزه صادر نمیکند.

بر اساس گزارشدهی ابتدایی اقارب آقای وحیدی به پولیس پاکستان، مردان ناشناس بعد از ظهر جمعه، او را از مهمانخانه ای که در آن اقامت داشت، اختطاف کرده و با خود بردند.

یک مقام پاکستانی که خواست نامی از او برده نشود، به صدای امریکا گفت که پولیس و ادارات استخباراتی پاکستان سرسختانه تلاش دارند تا این قضیه را حل سازند، اما با وجود "برخی از سرنخ های ابتدایی دلگرم کننده"، در این راستا کدام پیشرفتی نداشته اند.

از سوی دیگر دیپلوماتان افغان میگویند که آنان با حکومت پاکستان در تماس بوده و امیدوار پیشرفت در این قضیه اند. آنان همچنان اظهار نگرانی کردند که اگر قضیۀ اختطاف والی سابق هرات حل نشود، ممکن بر تلاش های دو کشور در راستای بهبود روابطِ از قبل خدشه دار شدۀ شان، تأثیر ناگواری برجا بگذارد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر جدید افغانستان در اسلام آباد به روز چهارشنبه به صدای امریکا گفت که: "اگر این قضیه، طوری که امیدواری میرود، حل نشود؛ ممکن بر سفر افراد برجستۀ افغان به پاکستان تأثیر کند. در حقیقت نیاز است که به چنین سفر ها زمینه مساعد گردد و برای گسترش مراودات مثبت میان دو کشور، این نوع سفر ها ترویج گردد.»

رئیس جمهور غنی در دیدار با شکرالله وحیدی، برادر، و نصرالله وحیدی، پسر سید فضل الله وحیدی
رئیس جمهور غنی در دیدار با شکرالله وحیدی، برادر، و نصرالله وحیدی، پسر سید فضل الله وحیدی

ناپدید شدن مرموز

سید فضل الله وحیدی والی سابق هرات در حالی به شکل مرموز ناپدید شده که پاکستان و افغانستان، توأم با ایالات متحده و چین، تلاش های مشترک را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت کابل و طالبان و خاتمه دادن جنگ، تشدید بخشیده اند.

قرار است مقامات چهار کشور یاد شده به روز دوشنبه بار دیگر در کابل تشکیل جلسه بدهند و توقع بر این است که مذاکرات صلح بین جناح های درگیر در جنگ، الی اخیر ماه فبروری آغاز خواهد یافت.

سید فضل الله وحیدی چندین سال والی کنر، ولایت هم مرز با پاکستان، بود و سپس والی هرات مقرر گردید. رئیس جمهور غنی چند ماه قبل او را از مقام ولایت هرات برکنار کرد.

آقای وحیدی، یک منتقد علنی مداخلۀ پاکستان در امور داخلی افغانستان و حمایت مخفی آن کشور از طالبان بود، اما این اتهامات را پاکستان رد میکند.

موقف گیری طالبان

طالبان افغانستان دست داشتن در رویداد اختطاف سید فضل الله وحیدی را رد کرده اند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغان در پاسخ به این سؤال صدای امریکا که آیا جنگجویان آنان در ربایش والی سابق دست داشته اند، گفت که: "ما ]طالبان[ مشکلات زیاد خود را در افغانستان داریم که به آن رسیدگی کنیم، و پالیسی ما هم به ما اجازه نمی دهد که در خاک بیگانه به عملیات بپردازیم."

در برخی از مناطق پاکستان، به ویژه در شهر های بزرگی مثل کراچی، در رویداد های اختطاف برای حصول پول، باند های جنایتکار مقصر خوانده میشوند، اما چنین جنایات در شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان نادر است.

بعضی مقامات، امکان نقش خصومت های شخصی خود افغانها در این قضیه را رد نمیکنند. همچنان افراطگرایان مرتبط به طالبان پاکستانی که در برابر دولت پاکستان میجنگند، نیز ممکن در این قضیه دست داشته باشند.

از سوی دیگر، بعضی مقامات و منتقدین پاکستانی از ورود والی سابق افغانستان به پاکستان، بدون آن که به مقامات محلی جهت امنیت شخصی اش آگاهی قبلی داده باشد، ناخوش به نظر میرسند.

XS
SM
MD
LG