لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از تقویت القاعده در افغانستان و پاکستان


طالبان پاکستانی
طالبان پاکستانی
یک مشاور پیشین قصر سفید از نیرومند شدن دوبارۀ القاعده در پاکستان و افغانستان ابراز نگرانی کرده می گوید که جهان باید از تصرف شهر فلوجۀ عراق توسط القاعده درس بگیرد.

بروس رایدل، در روزنامۀ دیلی بیست نگاشته است که القاعده همانند عراق در پاکستان نیز ضربات زیادی را متحمل شده است اما امکان دوباره به پا خواستن آن گروه در پاکستان دور از امکان نیست.

آقای رایدل در مصاحبه یی با رادیو دیوۀ صدای امریکا گفت که القاعده در پاکستان زمینه های مناسب ریشه یابی دارد.

این پژوهشگر بنیاد بروکنگز پاکستان را به مثابۀ بحری از گروه های هم عقیدۀ القاعده می پندارد.

رایدل می گوید که گروه های مانند لشکر طیبه، جهش محمد، تحریک طالبان و گروه های همانند آنان آماده خواهند بود که "با خروج نیرو های امریکایی از افغانستان، با القاعده کمک کرده و آن شبکه را دوباره سر پا ایستاده کنند."

پژوهشگران منطقه یی می گویند که ظاهراً القاعده در مناطق هم مرز با پاکستان و افغانستان ضعیف شده و جنگجویان آن هم باقی نمانده است اما شکل گیری دوبارۀ القاعده در آن منطقه دور از امکان نیست.

شرق میانه در محراق توجه القاعده

طلعت مسعود، جنرال پیشین و تحلیلگر مسایل نظامی پاکستان می گوید هر آن مناطق یک کشور که تحت کنترول حکومت قرار نداشته باشد، می تواند به پناهگاه امنی برای جنگجویان سایر کشور ها مبدل گردد.

آقای مسعود، اما تاکید ورزید که در حال حاضر محراق توجه القاعده را شرق میانه تشکیل می دهد.

این جنرال پیشین پاکستانی می گوید که القاعده در مناطق به فعالیت ادامه خواهد داد که در آن سود بیشتر داشته باشد: "اصل موضوع این است که افغانستان و پاکستان چقدر به سود القاعده تمام می شود زیرا آن شبکه اکنون در شرق میانه مصروف است جائیکه سود زیادی از آن برده می تواند."

اما مقامات حکومتی پاکستان این نگرانی پژوهشگران سیاسی را بیجا می دانند.
تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان می گوید که اکنون دیگر القاعده توان به دوباره به پا خیزی را در آن مناطق ندارد.

خانم اسلم می گوید که ایالات متحده در داخل و خارج آن حکومت به این باور رسیده است که القاعده در این منطقه ضعیف شده و توانمندی تهاجمی این شبکه ختم شده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت، "پس این نگرانی ها بیجا است."

تحلیلگران به این باور اند که اگر بعد از خروج نیرو های خارجی از افغانستان در اخیر سال ۲۰۱۴، ستراتیژی جامعی برای مبارزه با دهشت افگنی و گروه های دهشت افگن در منطقه روی دست گرفته نشود، وضعیت همانند سال های بعد از خروج نیرو های اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان خواهد بود.

کارشناسان این را هم می گویند که جوامع بین المللی می باید برنامۀ پاکسازی پاکستان و به ویژه مناطق قبایلی را از وجود القاعده و سایر جنگجویان روی دست بگیرند نه اینکه تنها به فکر منافع خود در منطقه باشند.

گزارش:افتخار حسین
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG