لینک های دسترسی

Breaking News

هیأت افغان برای بحث در مورد مسایل مرزی به پاکستان رفت


گزمه مرزی در ولسوالی چوکی ولایت کنر
گزمه مرزی در ولسوالی چوکی ولایت کنر

وزارت دفاع افغانستان از اعزام یک هیأت نظامی آن کشور به پاکستان برای بحث در مورد مسایل امنیت مرزی، هماهنگی عملیات نظامی در دو سوی خط دیورند و راکت پراگنی از جانب پاکستان بر مناطق مرزی افغانستان خبر داد.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت که این هیأت را جنرال قدیرخان معاون ریاست اوپراسیون وزارت دفاع رهبری کرده و مقام های قوای سرحدی و شورای امنیت نیز در ترکیب آن شامل اند.

از یک ماه به اینسو راکت پراگنی از آنسوی خط دیورند بر روستاهای مرزی ولایت کنر از سرگرفته شده است، اما مقامهای محلی شک دارند که آیا این راکتها از سوی نظامیان پاکستانی پرتاب می شود یا هم گروه های مسلح مستقر در مناطق قبایلی پاکستان.

هفتۀ گذشته به دنبال فرود آمدن ۵۳ مرمی سلاح سنگین از جانب پاکستان بر روستاهای مرزی ولسوالی نازیان ولایت ننگرهار و ولسوالی های ناری و شیگل ولایت کنر که منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی افغان شد، سفیر پاکستان مقیم کابل به وزارت خارجۀ افغانستان احضار شد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان ضمن ابراز نگرانی و اعتراض از حملات اخیر به سید ابرار حسین سفیر پاکستان در کابل گفت که ادامۀ این وضعیت بر روابط دو کشور صدمۀ سنگین وارد خواهد کرد.

این در حالی است که به گفتۀ مقام های امنیتی ولایت کنر حدود ۴۰۰ شورشی حوالی صبح امروز بر ولسوالی مرورۀ آن ولایت یورش برده اند.

جنرال عبدالحبیب سیدخیلی به صدای امریکا گفت که تا کنون ۱۲ شورشی به شمول یک فرمانده طالبان پاکستانی کشته و هفت شورشی دیگر زخمی شده است. او افزود که چهار پولیس و پنج غیرنظامی افغان نیز در این حمله زخمی شده اند.

مقام های افغان همواره از پاکستان انتقاد دارند که جلو تردد تندروان را در امتداد خط دیورند نمی گیرند، تندروانی که از مراکزی در ساحات قبایلی پاکستان تمویل و تجهیز شده و حملات مرگباری را در افغانستان راه اندازی می کنند.

XS
SM
MD
LG