لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات تجارتی و ترانزیتی با پاکستان هنوز حل نه گردیده


Honneur aux Bleus ! À 25 ans, et en l'absence de Benzema, Antoine Griezmann est le joueur tricolore le plus en vue du moment. Et pourtant il n'a jamais joué en Ligue 1, parce que les clubs français ne voulaient pas de cet adolescent jugé trop chétif à l'è
Honneur aux Bleus ! À 25 ans, et en l'absence de Benzema, Antoine Griezmann est le joueur tricolore le plus en vue du moment. Et pourtant il n'a jamais joué en Ligue 1, parce que les clubs français ne voulaient pas de cet adolescent jugé trop chétif à l'è

تاجران افغان می گوید، تعهدات مقامات پاکستانی - که در هنگام سفر رسمی محمد اشرف غنی , رییس جمهورافغانستان به اسلام آباد صورت گرفته بود - تا حال جنبه ای عملی پیدا نکرده است.

محمد اشرف غنی , رییس جمهور افغانستان در سفر رسمی حدود یکماه قبل خود، به اسلام آباد با مقامات پاکستانی راجع به مشکلات ترانزیتی و تجارتی تاجران افغان در پاکستان گفت و گو نموده روی بعض مسایل به توافق رسیده و یک سلسله تعهدات را از مقامات پاکستانی دریافت کرده بود که باید در طول یک ماه عملی می شد.

حالا مقامات در اتاقهای تجارت و صنایع افغانستان در کابل میگویند که با گذشت بیشتر از یک ماه هنوز مقامات پاکستانی به تعهدات خود عمل نکرده اند و مشکلات تاجزان افغان کماکان باقی میباشد.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان - که یک عضو از هیات معییتی رییس جمهور غنی در سفر پاکستان بود - به روز جمعه در گفتگو با رادیو آشنا گفت که ازجمله وعده های متعدد مقامات پاکستانی تنها به حل دو مساله پرداخته شده است.

آقای الکوزی گفت" تا حال مقامات پاکستانی دو مساله یکی موضوع پاسپورت و ویزه و دیگر مساله جواز را- که از تاجران افغان در بندر کراچی تقاضا میشد حل کرده اند و بقیه ٩ مورد توافق شده تا حال لاینجل باقی مانده اند ."

به اساس گفته معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان عمده ترین مساله برای تاجران افغان در پاکستان همانا موضوع تشریح مال و یا اگزامینیشن است - که در بندر کراچی صورت میگیرد و از پانزده الی بیست روز را در بر میگرد.

موضوع مهم دیگر مساله کرایه بلند و غیرمنصفانه است که از بندر کراچی تا پشاور بالای اموال تجارتی افغان وضع میشود و تنها توسط یک شرکت باربری پاکستانی صورت میگیرد.

آقای الکوزی همچنان گفت " در بازار آزاد کرایه یک موتر لاری از کراچی تا پشاور دو صد هزار کلدار پاکستانی است، مگر شرکت پاکستانی از تاجران افغان پنجصد هزار کلدار پاکستانی کرایه وضع میکردند که نهایت ظالمانه است و در هیچ نقطه دیگر دنیا معمول نیست که درعین فاصله دو برابر و بیشتر از دو برابر کرایه وضع شود و دوقانون و مقرره رایج باشد."

مسولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می پذیرند که مشکلات هنوز هم میان دو کشور درمورد تجارت و ترانزیت وجود دارد و بسیاری مسایل لاینحل میباشد، اما ابراز امیدواری میکنند که هنوز هم امیدواری وجود دارد که مقامات پاکستانی به تعهداتی که با رییس جمهور افغانستان نموده اند استوار بوده به آن عمل کنند.

سفر هیات افغانستان به اسلام آباد

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به روز جمعه در گفت وگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت که به زودی یک هیات تجارتی افغانستان به منظور مذاکرات و حل مشکلات و مسایل تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان به اسلام اباد سفر مینماید، مگر تا هنوز زمان و تاریخ سفر مشخص نه شده است.

آقای قوقندی همچنان گفت " آنگونه که ما میخواهیم مسایل تجارتی و ترانزیتی با پاکستان حل نشده اند، ولی عقیده ای ما اینست که در روز های آینده زمانی که سفر هیات افغانی به اسلام آباد صورت بگیرد این مسایل و معضله ها اندک اندک کاهش مییابد، زیرا که آقای نواز شریف، صدراعظم منتخب پاکستان که خود یک شخص تجارت پیشه است وعده نموده است که به این مسایل یک راه حل منطقی پیدا میکند."

آقای قوقندی به ادامه گفت، حکومت پاکستان برای حل مشکل تاجران افغان در پاکستان ٩٠ روز میعاد تعیین کرده است که هنوز هم روزها باقی مانده اند و امیدواری وجود دارد که در همین مدت زمان تعیین شده مشکل و معضله ها حل گردد.

مطابق مقامات وزارت تجارت و صنایع قرار است هیات تجارتی افغانستان در اوایل ماه جنوری ٢٠١٥ به منظور حل مسایل تجارتی وترانزیتی به اسلام آباد سفر نماید .

میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان

دستگیرخان، وزیر تجارت پاکستان در هفته گذشته در گفتگو با روزنامه نگاران در اسلام آباد گفت که کشور اش میخواهد در سال آینده میلادی میزان تجارت با افغانستان را دو برابر افزایش دهد و بقول دستگیر خان پاکستان میخواهد مشکل و معضله ای تجارتی با افغانستان را از طریق کمیسیون " اپتیکا " حل و فصل نماید و به همین منظور حکومت پاکستان خواهان تدویر جلسه " اپتیکا " شده است.

کمیسیون " اپتیکا " که تا حد زیاد درمورد مسایل تخنیکی میان افغانستان و پاکستان کار میکند، متن و مسودها را از روی متن توافقات میان افغانستان و پاکستان که در مورد مسایل ترانزیت و تجارتی" اپتا " امضا ء شده اند تهیه و ترتیب میکند.

تاثیرات اوضاع سیاسی و امنیتی

صاحب نظران میگویند که اوضاع جاری سیاسی و امنیتی درافغانستان و پاکستان که تنش ها میان دو کشور افزایش یافته است بالای روند تجارت نیز اثر گذاشته است.

در حال حاضر میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان به ارزش دو نیم ملیارد دالر امریکایی داد وستد وجود دارد.

به دلیل ضعف و ناتوانی افغانستان که بیشتر یک کشور مصرفی است تجارت میان افغانستان و پاکستان تناسب و تعادل ندارد و مامورین وزارت تجارت و صنایع افغانستان بدون ارایه ارقام دقیق به صورت اجمالی میگونید که اکنون صادرات افغانستان به پاکستان تا ٣٠ فیصد افزایش یافته است.

کارشناسان می گویند که در پهلوی تجارت رسمی میان افغانستان و پاکستان یک تجارت عنعنوی و غیر رسمی هم وجود دارد که به ارزش بیشتر از هفت صد ملیون دالر امریکایی میباشد و از طریق قاچاق تبادله اموال و داد و ستد صورت می گیرد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG