لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال اشتراک نکردن صلاح الدین ربانی در نشست ایکو


اعزاز احمد چوهدری، حین سخرانی به نشست مقدماتی اجلاس سران دول عضو ایکو
اعزاز احمد چوهدری، حین سخرانی به نشست مقدماتی اجلاس سران دول عضو ایکو

سیزدهمین نشست سران کشور های سازمان همکاری اقتصادی (ایکو)، به روز چهارشنبه به میزبانی پاکستان در شهر اسلام آباد برگزار خواهد شد.

قرار است که قبل از آن، وزرای خارجۀ ده کشور عضو ایکو، بیست و دومین نشست شان را دایر کنند.

گرچه سرتاج عزیز، مشاور أمور خارجی و امنیت ملی پاکستان، گفته بود که صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ افغانستان، به او اطمینان داده که گویا او و مقامات ارشد دیگر افغان در نشست سازمان همکاری اقتصادی شرکت خواهد ورزید، اما مقامات وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفتند که آقای ربانی در این نشست اشتراک نمی کند و ریاست هیئت افغانستان را، حضرت عمر زاخیلوال سفیر این کشور بر عهده خواهد داشت.

سرتاج عزیز همچنان گفته بود که در حاشیۀ اجلاس ایکو، با صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ افغانستان ملاقات خواهد کرد و با او، روی یک میکانیزم مشترک برای رسیدگی به تنش های مرزی صحبت داشت.

امروز مقامات ارشد کشور های عضو در اسلام آباد دیدار داشتند تا آمادگی ها برای نشست سران به روز چهارشنبه را نهایی سازند.

توقع میرود که در اجلاس ایکو، پیرامون روابط میان دولت های عضو این سازمان در سایۀ اوضاع روبه تبارز جهانی و منطقوی بحث و مرور صورت گیرد و همچنان بر یک رشته اقداماتی توافق بعمل آید که در میان کشور های عضو ایکو، همکاری های اقتصادی منطقوی را توسعه بخشد.

همچنان در نظر است که دیدگاه جدید سازمان همکاری اقتصادی برای سال ۲۰۲۵ هم در جلسات منعقدۀ اسلام آباد، مورد بحث و تأیید قرار گیرد.

ایکو یا سازمان همکاری اقتصادی، یک سازمان منطقوی بوده که ده کشور: افغانستان، آزربایجان، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان، و ازبکستان عضویت آن را دارند.

XS
SM
MD
LG