لینک های دسترسی

Breaking News

شریف در کابل: عاملین رویداد پشاور را به کیفر میرسانم


غنی به شریف: زمان مبارزۀ مشترک و صادقانۀ افغانستان و پاکستان بر ضد دهشت افگنی فرا رسیده است
غنی به شریف: زمان مبارزۀ مشترک و صادقانۀ افغانستان و پاکستان بر ضد دهشت افگنی فرا رسیده است

راحیل شریف، لوی درستیز و رضوان اختر، رئیس ادارۀ استخبارات پاکستان (آی اس آی) در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بر مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی وعده سپردند.

سفر غیرمترقبه ارشدترین مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان به کابل درست یک روز پس از حملۀ مرگبار طالبان بر یک مکتب در پشاور پاکستان صورت می گیرد. در این رویداد ۱۴۱ نفر به شمول ۱۳۲ شاگرد کشته و بیش از ۱۲۰نفر دیگر عمدتاً کودکان زخمی شدند.

لوی درستیز پاکستان در حضور رئیس جمهور افغانستان عهد کرد که عاملین حمله بر مکتب در پشاور را دستگیر کرده و به عدالت خواهد کشاند. تحریک طالبان پاکستان مسوولیت حملۀ دیروز پشاور را به دوش گرفته و آن را انتقامجویی از حملات ارتش پاکستان بر مواضع آن گروه در مناطق قبایلی خواند.

ملافضل الله

حکومت پاکستان ادعا دارد که ملا فضل الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان در مناطق شمال شرقی افغانستان پنهان است.

رسانه های پاکستانی تبصره کرده اند که مقامات ارشد نظامی و استخباراتی پاکستان از حکومت افغانستان خواستار دستگیری و تحویلدهی فضل الله به پاکستان خواهند شد.

جوزف کمبل، فرمانده ناتو نیز در نشست میان آقای غنی و مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان حضور داشت
جوزف کمبل، فرمانده ناتو نیز در نشست میان آقای غنی و مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان حضور داشت

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که آقای غنی در دیدار با مقامات پاکستانی بار دیگر حمله بر شاگردان مکتب را در پشاور "حمله بر افغانستان، مسلمانان و تمام بشریت" عنوان کرد. رئیس جمهور غنی تاکید کرد که زمان اقدام مشترک، صادقانه و موثر افغانستان و پاکستان بر ضد دهشت افگنی فرا رسیده است.

هنگام دیدار میان رئیس جمهور غنی و مقامات ارتش و استخبارات پاکستان، جوزف کمبل، فرمانده نیرو های امریکایی و ناتو نیز حضور داشت.

هفتۀ گذشته، نیرو های امریکایی، لطیف الله محسود فرد شماره دوم تحریک طالبان پاکستان را به حکومت پاکستان تحویل داد. محسود در اکتوبر ۲۰۱۳ در ولایت لوگر بازداشت شده بود.

طالبان خوب، طالبان بد

سفر شتابزدۀ این دو مقام پاکستانی که پس از حملۀ مرگبار دیروز و اعلام ماتم ملی در پاکستان صورت می گیرد، پرسش هایی را در میان آگاهان و حلقات سیاسی افغانستان ایجاد کرده است.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل نظامی می گوید که سفر فوری و همزمان مقامات ارشد نظامی و استخباراتی پاکستان یک رویکرد فریبکارانه است تا به گفتۀ وی به افکار عامۀ پاکستان رسانده شود که حملۀ پشاور در جغرافیای افغانستان طراحی شده است.

همایون همایون، رئیس کمیسیون دفاعی ولسی جرگۀ افغانستان نیز به صدای امریکا گفت که با وصف تعهد پاکستان به مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی، همکاری صادقانه را از جانب اسلام آباد نمی توان انتظار داشت. او افزود که حملۀ دیروز توسط دست پروردگان قوای نظامی و استخبارات پاکستان انجام شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است پاکستان باید در مبارزه با گروه های دهشت افگن منطق "طالبان خوب و بد" را کنار گذاشته و استفاده ابزاری از افراطیت خشونتبار را خاتمه دهد.

به باور آگاهان افغان اگر ارتش پاکستان جدیت نشان ندهد و در ایجاد یک راهکار مناسب و عملی در زمینۀ مبارزه با هراس افگنی همکاری صادقانه نکنند، رویداد هایی نظیر حملۀ طالبان بر مکتب پشاور تکرار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG