لینک های دسترسی

Breaking News

دلسردی پاکستان از وساطت در روند صلح افغانستان


پاکستان می گوید که زمان برای وساطت آن کشور در روند افغانستان مناسب نیست.
پاکستان می گوید که زمان برای وساطت آن کشور در روند افغانستان مناسب نیست.

سرتاج عزیز مشاور پالیسی خارجی صدر اعظم پاکستان می گوید که این کشور وقت را برای تسهیل مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان "مناسب" نمی بیند.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان و گرمی در روابط میان اسلام آباد و کابل، این نخستین باری است که پاکستان چنین موقفی را در خصوص مذاکرات صلح اختیار کرده است.

اسلام آباد در چند ماه گذشته بارها از آمادگی اش برای تسهیل گفتگوهای صلح میان افغانها خبر داده بود. نخستین دور مذاکرات مستقیم میان نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان هم در ماه جولای سال روان میلادی به میانجیگری پاکستان در نزدیکی اسلام آباد برگزار شده بود.

سرتاج عزیز همچنان گفته است که پاکستان از هر اقدامی که منجر به کاهش شورشگری و جنگ شود استقبال می کند. او همچنان گفته است که سازش بهترین گزینه است اما به گفتۀ وی پیش شرط ها برای پیامد موفق لازمی است.

مشاور امنیت ملی پاکستان گفته است که هم اکنون میان دو طرف مذاکره – حکومت افغانستان و طالبان – که آیا خواهان از سرگیری مذاکرات صلح استند یا خیر، اجماع نظر وجود ندارد.

سرتاج عزیز همچنان گفته است که حکومت افغانستان و طالبان باید روی وضعیتی به توافق برسند که هردو فکر کنند که مباحثات مفید می باشد.

طالبان بر علاوۀ اختلاف نظر در مورد رهبر جدید آن گروه، دیدگاه دوگانه در مورد مذاکرات صلح نیز دارند که از دید برخی آگاهان پاکستان را در موقف دشواری در زمینۀ کشاندن آن گروه به پای مذاکرات صلح قرار داده است.

پاکستان در حالی از کمک به روند صلح افغانستان پا پس می کشد که مقام های حکومت افغانستان این کشور را به پناه دادن، تجهیز و تمویل شورشیان طالب متهم می کند. رئیس جمهور و رئیس اجرایی حکومت افغانستان بارها گفته اند که پاکستان درگیر یک جنگ غیرمستقیم با افغانستان است.

XS
SM
MD
LG