لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان بار دیگر سفیر افغانستان را احضار کرد


پاکستان خواستار پیگرد در مورد حملات فرامرزی از جانب افغانستان شده است
پاکستان خواستار پیگرد در مورد حملات فرامرزی از جانب افغانستان شده است

وزارت خارجۀ پاکستان، به خاطر آنچه حملۀ دهشت افگنان از داخل خاک افغانستان بر نظامیان پاکستانی خوانده شده است، جانان موسی زی سفیر افغانستان مقیم اسلام آباد را احضار کرد.

حکومت پاکستان مدعی است که چهار سرباز پاکستانی در حملۀ گروهی از دهشت افگنان کشته شدند که از افغانستان بر پوسته های نظامی پاکستان راکت پرتاب کرده اند.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر خبرنامه یی همچنان افزوده است که در این حمله که حوالی ۹:۰۰ صبح یک شنبه در ساحۀ آخندوال منطقۀ قبایلی خیبر به وقوع پیوست، چهار سرباز دیگر زخمی شده است.

وزارت خارجۀ پاکستان ضمن تعهد به مبارزۀ مشترک با افغانستان بر ضد دهشت افگنی گفته است که حمله بر منسوبان نظامی آن کشور قابل قبول نیست.

پاکستان ادعا دارد که شورشیان فراری وابسته به تحریک طالبان پاکستانی در ساحات مرزی افغانستان پناه برده و از آنجا حملات شان را بر نظامیان پاکستانی طراحی و تطبیق می کنند.

خیبر مهمترین راه تجارتی و ترانزیتی بین پاکستان و افغانستان است، جاییکه طالبان پاکستانی و سایر گروه های تندرو در آن پایگاه های قوی دارند.

با اینحال، گفته شده است که عملیات جاری نظامی پاکستان در مناطق قبایلی بخشهای زیاد این ساحات را از وجود تندروان تصفیه کرده است و به گفتۀ مقامها تنها چند گروه کوچک در ساحات صعب العبور موضع گرفته اند که تا هنوز از بین برده نشده اند.

مقامهای افغان تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده است، اما مقام های افغان همواره، هم نظامیان پاکستانی و هم طالبان و سایرگروه های دهشت افگن مستقر در پاکستان را به انجام حملات بر افغانستان متهم کرده اند.

هردو کشور در روزهای اخیر یکدیگر را به راکت پراگنی بر قلمرو خویش متهم کرده اند. هفتۀ گذشته وزارت خارجۀ پاکستان سفیر افغانستان مقیم اسلام آباد را احضار کرد و به خاطر کشته شدن سه سرباز پاکستانی در اثر آنچه راکت پراگنی نیروهای افغان عنوان شد، اعتراض کرد.

درست یک روز پیشتر از آن سفیر پاکستان در کابل به وزارت خارجۀ افغانستان فراخوانده شد و به وی معلومات داده شد که راکت پراگنی ابتدا از سوی نظامیان پاکستانی آغاز شد و منجر به کشته شدن هشت سرباز افغان شد.

به دنبال رویدادهای اخیر امنیتی در افغانستان به ویژه حملات مرگبار شاه شهید و اکادمی پولیس در کابل، حکومت افغانستان موقف تندی در برابر پاکستان اتخاذ کرده است.

حکومت افغانستان گفته است که شماری از حلقات نظامی پاکستان در طراحی این حملات دست داشته اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG