لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان: هدف حملات پاکستان، اخلال در انتخابات است


ریاست جمهوری افغانستان می گوید "هدف پرتاب راکت های پاکستان به افغانستان، تلاش برای اخلال دور دوم انتخابات" است.

صفت الله صحاف ساپی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه های دولتی به رادیو آشنا گفت که در این اواخر، حملات پاکستان به داخل قلمرو افغانستان تشدید یافته است.

آقای ساپی گفت "راکت پراگنی ها از آن طرف خط دیورند علیه خاک افغانستان قضیه نو نیست بیش از دو سال است که جریان دارد. متاسفانه، در این اواخر این حملات شدت پیدا کرده است. طبق مقامات محلی کنر در هفته های اخیر بیش از یک هزار راکت از آن طرف خاک دیورند بر خاک افغانستان شلیک شده."

این مقام افغان می گوید که "در نتیجه این حملات ما تلفاتی هم داشتیم. متاسفانه مردم ملکی قربانی این حملات شده اند و صدها خانواده از منطقه شان آواره شده اند."

این در حالیست که شجاع الملک جلاله، والی کنر می گوید که هلیکوپتر های نظامیان پاکستانی صبح روز سه شنبه وارد قلمرو افغانستان شده و ساحۀ گوریگا در ولسوالی دانگام ولایت کنر را به گونۀ وقفه یی بمباردمان کرده است.

مقام های مسئول افغان در نشست روز یکشنبه در شورای امنیت ملی افغانستان با حضور رئیس جمهور افغانستان، تشدید حملات راکتی و راه اندازی حملات هوایی پاکستان را تقبیح کردند.

حکومت افغانستان با این پرسش مواجه است که چرا تا اکنون در برابر حملات از آن طرف خط دیورند خاموشی اختیار کرده است.

محمد اکرم خپلواک وزیر قبایل و سرحدات می گوید که حکومت در برابر اقوام هر دو طرف سرحد مسئولیت دارد تا آنان را از پیامدهای حملات، مصئون نگهدارد.

آقای خپلواک گفت "مهم اول این است که حکومت افغانستان، رئیس جمهور و دولت افغانستان مسئولیت به تمام اقوام خط دیورند دارد و شعار این است که این جنگ بیرونی است نه جنگ داخلی. به هرد دو قوم دو طرف خط دیورند مسئولیت داریم که از جنگ بیرون نگه داریم."

شورای امنیت ملی همچنان عدم واکنش ایالات متحده را در مقابل حملات پاکستان، در تضاد با مواد سند همکاری ستراتیژیک میان دوکشور توصیف کردند.

آقای ساپی می گوید در حالی که بر اساس آن توفقنامه، ایالات متحده تعهد دارد که در مقابل تجاوز خارجی از افغانستان دفاع کند، نزد آنان نیز سوالی مطرح گردیده است که چرا ایالات متحده فقط به عنوان ناظر به اوضاع می نگرد.

ساپی می گوید "اگرقرار باشد توافقنامه امنیتی بین دو کشور امضاء شود، فکر می کنم قبل از آن ایالات متحده باید یک سیاست و موقف روشن را درمورد ثبات افغانستان و آوردن صلح در افغانستان و تعامل با همه حرکات منافی با استقلال و حاکمیت ملی افغانستان از سوی بعضی حلقات یا به اصطلاح کشورهای منطقه انجام می شود، باید سیاست روشن داشته باشد."

مقام های افغان همچنان گفته اند که جنرالان ارشد افغان به رسم احتجاج در جلسه یی که به تاریخ چهارم جون در اسلام آباد برگزار میگردد، اشتراک نخواهند کرد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG