لینک های دسترسی

Breaking News

چرا تیم فوتبال افغانستان در برابر پاکستان شکست خورد؟


تیم ب ملی افغانستان پیش از رقابت دوستانه با پاکستان در لاهور
تیم ب ملی افغانستان پیش از رقابت دوستانه با پاکستان در لاهور

تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت برگشت دوستانه در برابر پاکستان با نتیجۀ ۲-۱ شکست خورد.

گول های تیم پاکستان در دقایق ۱۸ و ۹۲ بازی توسط محمد ریاض و سعدالله به ثمر رسید حالانکه تک گول افغانستان را امیرالدین انور در دقیقه ۵۸ بازی وارد دروازه پاکستان کرد.

افغانستان در دیدار نخست این رقابت که در اگست ۲۰۱۳ در کابل برگزار شده بود، پاکستان را ۳-۰ شکست داده بود.

علی عسکر لعلی مدرس فیفا و فدراسیون آلمان در افغانستان می گوید " نبود بازیکنان کلیدی به ویژه در خط دفاعی وعدم کارکردگی تکتیکی با بازیکنان دلیل عمده شکست افغان ها در برابر تیم ملی پاکستان بوده است."

حمیدالله یوسفزی، دروازه بان؛ مجتبی فیض، جلال الدین شریعتیار، سید محمد هاشمی و نؤید نادم مدافعین؛ آرش هاتفی، رفیع بارکزی، أنور اکبری و امرالدین شریفی هافبک ها و بلال آرزو و فردین کوهستانی به عنوان مهاجمین در ترکیب یازده بازیکن نخست به میدان رفتند.

اینکه فیصل شایسته چرا در ترکیب نخست رقابت حضور نداشت، کاملاْ به تصمیم مربی تیم تعلق دارد اما تعویض مجتبی فیض در دقیقۀ ۵۸ رقابت – باوجودیکه کارکردگی خوبی را به نمایش گذاشته بود - سوال برانگیر بوده است.

شناخت از فوتبال پاکستانی

تیم های فوتبال پاکستان در کُل همواره تلاش می کنند در ۱۰ تا ۱۵ دقیقۀ نخست رقابت به گول دست یابند و فشار را بر تیم مقابل بیش از حد وارد آورند.

اگر مربی تیم ملی افغانستان شناخت کاملی از تیم پاکستان می داشت بدون شک، بازی منسجم تری را در خط میانه و دفاعی خود آرایش می داد تا جلو حملات برق آسا بازیکنان پاکستانی را در دقایق نخست رقابت خنثی کند.

آقای لعلی به این باور است که خط میانه "نه تنها که در دقایق اول بازی بلکه در طول رقابت نتوانست به خوبی یکدیگر را بیابند و بتوانند با استفاده از نقاط ضعف تیم پاکستان به ویژه در نیمۀ دوم نتیجۀ مطلوبی به دست آرند."

اما حمید یوسفزی، دروازه بان تیم ب ملی افغانستان دقایقی پس از رقابت به رادیوآشنا گفت که فدراسیون فوتبال پاکستان نیز تدارکات لازم را برای پذیرایی و راه اندازی رقابت روی دست نگرفته بود.

آقای یوسفزی می گوید "آنان تا یک شب پیش از رقابت در فدراسیون فوتبال پنجاب می خوابیدند و مسؤولین فوتبال پاکستان هم ناامنی را دلیل این اقدام عنوان می کردند."

دروازه بان تیم ملی به صدای امریکا گفت "از سوی دیگر داوری میدان را پاکستانی ها به عهده داشت و به همین دلیل شاید آنان نتوانستند به ضربۀ پنالتی خود دست یابند و گول دوم هم جنجال برانگیز بود."

قانون فیفا حضور داور رقابت را از کشور میزبان اجازه نمی دهد و می باید فدراسیون فوتبال پاکستان حکم رقابت را از یک کشور سومی انتخاب می کرد.

کارشناسان اما به این باور اند که مربیان تیم که یکجا با بازیکنان به لاهور رفته اند باید با موجودیت حکم های پاکستانی به رقابت حاضر نمی شدند.

تعویض و عدم همآهنگی بازیکنان

مربی تیم ب ملی فوتبال افغانستان در جریان رقابت ۵ تعویض انجام داد به ویژه در خط دفاعی که به دیده کارشناسان فوتبال "تصمیم مناسبی پنداشته نمی شود."

باتوجه به کم تجربه بودن بازیکنان، ایجاب می کرد مربی و مسؤولین تیم ب ملی فوتبال افغانستان در دقایق اخیر بازی به تعویض بازیکنان کلیدی به ویژه دفاعی نپردازد.

تیم پاکستان در ۹۲ دقیقۀ رقابت سه تعویض کرد که یکی آن در دقیقۀ ۹۴ بازی به منظور ضیاع وقت بود. حالانکه مربی افغانستان در دقایق۴۶،۵۷،۶۷،۷۷و ۸۵ بازی به تعویض پرداخت.

در این رقابت حسین صالح دایرکتر تخنیکی فدراسیون فوتبال افغانستان به عنوان مربی تیم ملی به پاکستان رفته بود و می باید در بارۀ دلیل تعویض های چندگانه به ویژه تعویض در خط دفاعی تیم پاسخگو باشد.

از سوی دیگر در جریان رقابت همآهنگی لازم تکتیکی به چشم نمی خورد و نبود بازیکنان کلیدی مانند اسلام امیری کاملاً محسوس بود.

دروازه بان تیم ملی به رادیوآشنا گفت "سه تن از مدافعین خط راست تیمش تازه وارد بود و از تجربۀ کافی در رقابت برخوردار نبودند."

تمرینات تیم ملی در شهر لاهور پاکستان
تمرینات تیم ملی در شهر لاهور پاکستان

نبود یوسف کارگر در تیم ملی شاید یکی از دلایل دیگر عدم کارکردگی لازم تیم ب ملی فوتبال افغانستان بوده باشد.

آقای یوسفزی پیش از رقابت نیز گفته بود که قرار بود تیم برای انجام "رقابت های تدارکاتی به تاجکستان برود حالانکه با مجروح شدن یوسف کارگر آن برنامه به هم خورد و این تیم "بدون رقابت همآهنگ کننده" به مصاف تیم ملی پاکستان رفت.

از سوی دیگر، کارشناسان فوتبال استدلال می کنند که قانون فیفا اجازه نمی دهد دایرکتر تخنیکی فدراسیون فوتبال، سمت مربیگری تیم ملی را به عهده گیرد، "حالانکه آقای صالح به عنوان مربی تیم ملی به لاهور رفته بود."

تحلیلگران ورزش به این باور اند که فدراسیون فوتبال افغانستان باوجود اهمیت رقابت فوتبال با پاکستان، این دیدار را دست کم گرفت و تدابیر لازمی را برای انتخاب مربی بهتر به منظور آرایش و سازماندهی رقابت با تیم ملی پاکستان روی دست نگرفته بود.

اما گذشته از همه، ورزش همواره با پیروزی یا شکست همراه بوده است و این رقابت می تواند تجربۀ خوبی برای آنعده بازیکنان و مسؤولین تیم ملی زیر سن ۲۳ سال افغانستان باشد که تا شش هفتۀ دیگر باری انجام یک سلسله رقابت ها روانۀ ایران می شوند.

تیم ب ملی فوتبال افغانستان، پس از رقابت لاهور را به قصد اسلام آباد ترک کرده و قرار است روز شنبه عازم کابل شود.

XS
SM
MD
LG