لینک های دسترسی

Breaking News

موافقتنامه ستراتیژیک کابل-اسلام آباد و آزمون های آن


در حالیکه شماری از مقامات افغان از افزایش همکاریهای دیپلماتیک با پاکستان حرف میزنند، وزیر دفاع افغانستان هشدار میدهد که حملات توپخانه یی پاکستان بی جواب نخواهد ماند.
در همینحال، وزارت خارجه افغانستان از تسهیل صدور ویزا برای تجار پاکستانی، خبر میدهد.


گزارش صوتی را این جا بشنوید:


همکاری های دراز مدت
روسای جمهور افغانستان و پاکستان در هفتۀ گذشته در نشست حاشیوی مجمع عمومی ملل متحدتوافق کردند تا برای بهبودی روابط، مشکلات اقتصادی و حمایت از روند صلح افغانستان، توافقنامۀ همکاری ستراتیژیک را به امضا برسانند.
در پی این تلاش حکومت افغانستان از چندی به این سو ویزای دراز مدت را برای تجار پاکستانی صادر میکند.
امان سالار یکی از مقامات سفارت افغانستان در اسلام آباد به رادیو آشنا گفت که بعد از بررسی اسناد مورد نیاز به تجار پاکستانی ویزۀ شش ماهه داده میشود.

آزمون ها
این در حالیست که حملات راکتی از قلمرو پاکستان بر افغانستان، همچنان ادامه دارد.
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان به روز دوشنبه گفت که تلاش های دپلوماتیک برای جلوگیری از حملات پاکستان، بی نتیجه باقی مانده است.
"هم تلاش های آسیاف و هم جامعۀ جهانی و هم تلاش های ملی و بین المللی ما متأسفانه تا حال مفید واقع نشده، نتیجه مثبت نداده. شما مطمئن باشید که نیروهای اردوی ملی، پولیسی ملی و امنیت ملی افغانستان که هماهنگی و مساعی مشترک داریم، از استقلال وطن، از تمامیت ارضی افغانستان و از جان و مال مردم خود دفاع میکنیم."

در همین حال غلام مجتبی پتنگ وزیر داخلۀ افغانستان نیز گفت که در صورت، نیروهای امنیتی افغان توان پاسخگویی به حملات پاکستان را دارند.

با وجود آنکه اظهارات مقامات سیاسی و نظامی افغانستان در تناقص با همدیگر قرار دارد، ولی فرامرز تمنا معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و پاکستان یک امر لازمی عنوان کرد.
" بحث همکاری در عرصۀ امنیت، پروسۀ صلح و مصالحۀ ملی در افغانستان و آنچه که میتواند به پیشرفت و امنیت منطقه منجر شود، از عمده مسایلی است که در سندی که با پاکستان تا پایان سال 2013 نهایی خواهد شد، مطمع نظر حکومت افغانستان است."

واکنش ها
کشیدگی روابط میان افغانستان و پاکستان باعث نگرانی های احزاب مخالف سیاسی نیز شده است. برخی از احزب در حالی از امضای سند ستراتیژیک با پاکستان پشتیبانی کرده اند که تعداد دیگر از آنها آنرا غیر مؤثر خوانده است.

خلیل رومان تحلیلگرمسایل سیاسی در حالی که از امضای این سند پشتیبانی کرد ولی نگرانی خویش را در مورد تطبیق و تنظیم آن اظهار داشت.
"پاکستان یک کشور است که در سر نوشت افغانستان نقش داشته و واقعیت های منطقوی که افغانستان از آن متضرر شده به تقصیر پاکستان قسماً و کشور های دیگر همسایه صورت گرفته و این ها باید بازتاب خود را در این موافقتنامه پیدا بکنند، و مدیریت بسیار دقیق و لازم در سطح اجرایی کردن این موافقت نامه های صورت بگیرد و حتی اگر گامی فراه تر گذاشته شود، باید تضمین های بین المللی به وجود بیاید تا این موافقتنامه را در عمل پیاده بکند."

آزمون های فرا راه

ادامه حملات راکتی پاکستان و موجودیت پناهگاه های امن مخالفین نظامی دولت افغانستان در آن کشور، حد اقل دو موردی است که انعقاد هر گونه سند همکاری های ستراتیژیک میان دو کشور را به آزمون میگیرد. اما حکومت افغانستان با شماری زیادی از کشور های اروپایی، آسترالیا، ترکیه و ایالات متحده امریکا موافقتنامه های همکاری های ستراتیژیک را به امضا رسانیده و تنها دو کشور همسایه افغانستان – ایران و پاکستان – تا به حال این نوع موافقتنامه با این کشور ندارند.
XS
SM
MD
LG