لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: حملۀ پوهنتون پشاور از افغانستان رهبری می شد


چهار مهاجم در این حمله دست داشتند که همه از پا در آمدند.
چهار مهاجم در این حمله دست داشتند که همه از پا در آمدند.

قوای نظامی پاکستان با نشر خبرنامۀ گفته است که تحقیقات در مورد حملۀ مهاجمان مسلح بر پوهنتون باچاخان نشان می دهد که برای رهبری و هماهنگی این حمله از تلیفون موبایل یکی از شبکه های مخابراتی افغانستان با مهاجمان تماس برقرار شده بود.

چهار مهاجم مسلح روز گذشته بر پوهنتون باچاخان در ساحۀ چهارسدۀ شهر پشاور مرکز ایالت خیبر پشتونخوا یورش برده و ۲۱ نفر را کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر را زخمی کردند که اکثر قربانیان محصلان و استادان پوهنتون بودند.

طالبان پاکستانی مسوولیت این رویداد را به دوش گرفتند و گفتند که حملۀ یاد شده در انتقامگیری از عملیات نظامی اردوی پاکستان در مناطق قبایلی بود که در آن شماری از جنگجویان طالب کشته شدند.

خبرنامۀ اردوی پاکستان حاکی است که جنرال راحیل شریف لوی درستیز ارتش آن کشور این معلومات را با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان و جان کمبل فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در میان گذاشته است.

قوای نظامی پاکستان در این خبرنامه برای شناسایی افرادی که ادعا می شود از افغانستان این حمله را کنترول می کردند، خواستار همکاری کابل شده است.

اما ساعاتی پیش از نشر این خبرنامه، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان ضمن اینکه حملۀ روز گذشته بر پوهنتون باچاخان را به شدت تقبیح کرد، در صحبت با خبرنگاران گفت که به هیچ گروهی اجازه داده نمی شود که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

در واکنش به این گفته ها، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که پاکستان و تمام جهان می داند که گروه های مسلح دهشت افگنان در کجا مستقر اند و حملات شان را در کجا هماهنگ می کنند.

آقای صدیقی ابراز امیدواری کرد که پاکستان نیز مانند افغانستان بر ضد دهشت افگنان مبارزه کند. او افزود که پاکستان باید بر ضد مراکز اصلی دهشت افگنان در خاک خود اقدام کرده و نیز جلو شورای کویته و سایر شوراهای طالبان را بگیرد که در قلمرو آن کشور فعالیت دارند.

این در حالی است که مقامهای پاکستانی، افغان، امریکایی و چین با برگزاری نشستهای چهار جانبه در تلاش زمینه سازی برای آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان اند.

نشست نخست چهار جانبه در اسلام آباد و نشست دوم آن سه روز پیش در کابل برگزار شد. قرار است سومین نشست این سلسله به تاریخ ششم فبروری در اسلام آباد برگزار شود.

XS
SM
MD
LG