لینک های دسترسی

Breaking News

شمولیت هند در اپتا منوط به بهبود روابط میان پاکستان و هند


هند رسماً خواستار پیوستن به قرارداد اپتا شده است
هند رسماً خواستار پیوستن به قرارداد اپتا شده است

وزیر تجارت پاکستان می گوید که شمولیت هند در قرارداد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان یا اپتا بستگی به عادی شدن روابط اسلام آباد و دهلی جدید دارد.

خرم دستگیر، در حالی این مطلب را بیان کرد که هند دو روز قبل با ارسال نامۀ رسمی به وزارت تجارت افغانستان، خواهان شمولیت در قرارداد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان شد.

وزیر تجارت پاکستان امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه تولیدات پاکستانی در کابل گفت که بعد از آن که روابط هند و پاکستان عادی شود، دروازه تجارت با هند به روی افغانستان باز خواهد شد.

آقای دستگیر گفت که پاکستان علاقمند شمولیت هند در این قرارداد است اما به گفتۀ وی روابط اسلام آباد و دهلی جدید سال گذشته رکود داشت. او گفت نخست باید روابط میان پاکستان و هند به حالت عادی برگردد.

اما مقام های افغان با استقبال از شمولیت هند در اپتا می گویند که حضور هند در این قرار داد به سود تجارت و ترانزیت در منطقه و به ویژه افغانستان خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به صدای امریکا گفت که در چنین قرارداد های منطقه یی شمولیت شمار بیشتر کشور ها بهتر خواهد بود. او افزود که شمولیت تاجکستان و هند در اپتا نه تنها برای افغانستان و پاکستان بلکه برای منطقه سودمند خواهد بود.

سود پاکستان - زیان افغانستان

با این حال تاجران افغان از مقام های حکومت وحدت ملی می خواهند که پاکستان را قانع کنند تا اختلافات اش را با هند در روابط تجاری با افغانستان دخیل نسازد.

آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید که اختلافات هند و پاکستان همواره سد همگرایی اقتصادی در منطقه بوده است.

آقای حافظی گفت که پاکستان می خواهد با استفاده از قلمرو افغانستان به بازار های سرشار آسیای میانه دسترسی پیدا کند اما زمانیکه افغانستان می خواهد به بازار هند دست یابد، مانع می شود که به گفتۀ وی این اقدام پاکستان به زیان منافع ملی افغانستان است.

در همین حال وزیر تجارت پاکستان گفته است که قرار است قرارداد سه جانبه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، پاکستان و تاجکستان عنقریب نهایی شود، پیمانی که زمینۀ ترانزیت و تجارت پاکستان را از طریق افغانستان به آسیای میانه هموار می سازد.

تاجکستان در پایان سال ۲۰۱۴ خواهان شمولیت در قرارداد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان شد.

از جانب دیگر، موضوع مشکلات ترانزیت میان افغانستان و پاکستان در ماه های گذشته پس از توافق مجدد میان دو کشور، تا حدی رفع شده است اما مقام های افغان خواستار حل کامل این مشکلات اند.

همزمان با این، وزیر تجارت پاکستان در مراسم گشایش نمایشگاه تولیدات پاکستان در کابل گفت که برای گسترش هرچه بیشتر روابط تجارتی میان کابل و اسلام آباد و توسعۀ آن به آسیای مرکزی، کار اعمار بندر تجارتی چمن و تورخم در سال جاری آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG