لینک های دسترسی

Breaking News

مشی نو تجارتی افغانستان در تجارت با پاکستان


به دنبال تنشها بر سر توقف کانتنینرهای تجار افغان در بندر کراچی پاکستان، وزارت تجارت افغانستان هم به اجرای پالیسی جدید برای اموال و کالاهای تجارتی پاکستان که از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه برده می شود داشتن بیمه را لازمی دانسته است.

برطبق پالیسی تازه وزارت تجارت افغانستان برای لاریها و دیگرعراده جات باربری پاکستانی که اموال و کالای تجارتی پاکستان را از طریق افغانستان به آسیای میانه انتقال می دهند داشتن ضمانت بانکی حتمی شده است.

همچنین برطبق این پالیسی تجارتی، پس از این هیچ مال تجارتی پاکستان بدون داشتن بیمه و لاریهای فاقد ضمانت بانکی، داخل خاک افغانستان شده نمی تواند.

وحیدالله غازی خیل و دیگر مقامات وزارت تجارت افغانستان به رادیو آشنای صدای امریکا گفتند که تطبیق و اجرای پالیسی جدید با توافقنامه ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان همخوانی دارد.

این مقامات گفته اند که تجار پاکستانی درصورتی که اسناد بیمه و ضمانت های بانکی نداشته باشند، به آنها اجازه داده نمی شود که داخل خاک افغانستان شود – اقدامی که حکومت پاکستان در مقابل تاجران و صاحبان شرکتهای ترانسپورتی افغانستان طی سالهای گذشته انجام داده اند.

مشی نو یا تدابیر واکنشی

مقامات وزارت تجارت افغانستان با این نظر مخالف استند که این پالیسی، اقدامی واکنشی است. آنها می گویند که پالیسی جدید باید مدتها پیش عملی می شد.

وحیدالله غازی خیل، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان روز جمعه در گفتگو با رادیو آشنا در این مورد توضیحات بیشتر داده گفت که مسئله تقاضای اسناد بیمه از کالاهای تجارتی پاکستان و ضمانت بانکی از عراده جات باربری پاکستان بخشی از موافقتنامه ترانزیتی میان افغانستان وپاکستان است که کشور پاکستان از مدتها قبل درمورد آن عمل نموده و آن را به اجرا گذاشته است.

همین اکنون پاکستان با تاجکستان حدود 30 هزار تن شکر قرارداد دارد و به همین ترتیب پاکستان سالانه بیشتر از 900 میلیون تن سمنت و حدود دو میلیون تن میوه تازه از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه صادرات دارد. به همپاکستان از کشورهای آسیای میانه پنبه، ذغال سنگ و آهن از طریق افغانستان واردات دارد.

مسوولان اتاقهای تجارت افغانستان در گذشته با درنظر داشت مشکلات تجار افغانستان دربندر کراچی و دیگر بنادر پیوسته از حکومت تقاضا داشتند که در معاملات تجارتی با پاکستان منافع ملی کشور را درنظر بگیرد زیرا مقامات پاکستانی لاریها و دیگر عراده جات باربری افغانستان را به بهانه نداشتن ضمانت بانکی و اسناد بیمه اجازه نمیدادند که داخل خاک پاکستان شود.

خان جان الکوزی، معاون اتاقهای تجارت افغانستان ضمن استقبال از اقدام جدید حکومت صرف به مشکلات تازه با مقامات پاکستانی اشاره نموده گفت که از دو ماه به این سو حکومت پاکستان بیش از 3000 کانتینر اموال تجارتی افغانها را در بندر کراچی توقف داده است. هر کانتینر روزانه حدود 200 دالر پول پارکینگ می پردازد که به این اساس در سه ماه گذشته تاجران افغان 60 میلیون دالر امریکایی را به ادارات بندری کراچی پرداخته است.

آقای الکوزی گفت: "موترهای و لاریهای پاکستانی ضمانت ندارند، قرارداد ندارند و ضمانت بانکی را هم به مقامات افغانستان نشان نمی دهند ولی از افغانها همچو چیزها را مطالبه می کنند و اموال تجار افغان را متوقف می سازد و نمی گذارد که به افغانستان بیاوریم."

او گفت که اقدام کنونی هرچند دیر است مگر یک اقدام مناسب و لازم است که انجام شده است.

با در نظر داشت مشکلات متعدد تجار افغان با مقامات پاکستانی اخیراً تلاش صورت می گیرد که راه بدیل جستجو شود. بندر چابهار ایران هرچند به اندازه بندر کراچی برای افغانها نزدیک نیست ولی اخیراً برخی اموال تجارتی افغانستان از طریق بندرعباس و بند چابهار ایران وارد افغانستان می شود.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG