لینک های دسترسی

Breaking News

علمای پاکستان – بر ضد طالبان فتوا صادر نشود


جمعی از طالبان که به روند صلح پیوسته اند.
جمعی از طالبان که به روند صلح پیوسته اند.
گروه هشت نفری شورای علمای افغانستان روز دوشنبه برای بحث در مورد جزئیات یک گردهمایی ویژۀ مذهبی به نام جرگۀ علما که قرار است در کابل برگزار شود، با همتایان پاکستانی خویش در یک نشست ده ساعته شرکت کردند.

اما مولانا طاهر اشرفی یکی از اعضای هیئت پاکستانی پس از ملاقات روز دوشنبه به صدای امریکا گفت که دو جانب نتوانستند در مورد دو شرط ابتدایی پاکستان به توافق برسند.

مولانا اشرفی می گوید که شرط نخست پاکستان این است که طالبان در این جرگه شامل شوند و شرط دوم اینکه مردم و علما هیچگونه فتوایی بر ضد طالبان صادر نکنند و نیز هیچ صحبتی به طرفداری از حکومت افغانستان صورت نگیرد.

به گفتۀ اشرفی، علمای دینی پاکستان تنها در صورتی در این نشست شرکت خواهند کرد که شورای عالی صلح افغانستان شرایط آنها را بپذیرد.

مفتی ابو هریره محی الدین یک عضو دیگر هیات پاکستان روز دوشنبه از شرایط علمای پاکستان یاد آوری نکرد، اما گفت که به دنبال یک جلسۀ به سطح بلند در کابل – که قرار است به تاریخ بیست و یکم فبروری برگزار شود – دو صد و پنجاه عالم دینی از هر دو کشور درماه مارچ در جرگۀ علمای افغانستان اشتراک خواهند کرد.

در گذشته پیشنهاد شده بود که علمای دینی در مورد صدور فتوای دینی بر خلاف بم گذاران انتحاری می توانند با هم ملاقات کنند، اما در حال حاضر در مورد سرنوشت این نشست معلوماتی در دست نیست.

تلاش های همگام برای صلح

مذاکرات مذهبی که موازی با تماس های رهبران ارشد سیاسی و نظامی کابل و اسلام آباد به پیش می رود، بازتاب دهندۀ تلاش های افغانستان، پاکستان و جامعۀ بین المللی برای تسریع هر چه بیشتر روند مصالحه و ادغام مجدد در افغانستان است.

به باور معید یوسف، تحلیلگر در انستتیوت صلح واشنگتن، منازعات در افغانستان با بنبست مواجه شده است. او می افزاید که درک این وضعیت یکجا با خروج نیرو های خارجی تا کمتر از دو سال دیگر از افغانستان، هم حلقات داخلی و هم بازیگران بین المللی را به حرکت به سمت یک سازش مجبور ساخته است.

آقای یوسف می گوید که پلان منسجمی در این زوجود ندارد اما یکی از نیاز های اساسی مجبور ساختن پاکستان است تا طالبان افغان را به میزمذاکره بکشاند.

تحلیگران می گویند که تا کنون روشن نیست که طالبان تا چه حد متحد اند و در صورت توافق و مصالحه، رهبران آن گروه به چه میزانی ادارۀ جنگجویان شان را در دست دارند، اما گمان می رود که شماری از علمای پاکستانی که از پشتیبانی سیاسی برخوردار اند، تا حدی بر شورشگری و شورشیان نفوذ داشته باشند.

تلاش های قبلی برای برگزاری اجلاس علمای دو کشور ناکام شده بود و هر دو جانب همدیگر را به دست داشتن در بازی های سیاسی متهم می کردند.

اما زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد تا در دو هفتۀ نخست ماه مارچ جرگۀ علما برگزار شود. به گفتۀ آقای رسول این جرگه خود یک انکشاف در راستای مفاهمه و مصالحه در افغانستان می باشد.

پاکستان به عنوان بخشی از تلاش ها برای تسریع روند جاری صلح در افغانستان، در این اواخر شماری از زندانیان طالب را از زندان های آن کشور رها ساخت.
XS
SM
MD
LG