لینک های دسترسی

Breaking News

استماعیۀ کانگرس امریکا: پاکستان دوست است یا دشمن؟


برخی قانونگذاران امریکایی استخبارات پاکستان را حامی دهشت افگنان می‌خواند
برخی قانونگذاران امریکایی استخبارات پاکستان را حامی دهشت افگنان می‌خواند

کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده امریکا سه شنبه جلسه استماعیه ای را در بارهء مشارکت و نقش جمهوری اسلامی پاکستان در مبارزه بر ضد دهشت افگنی و افراطیت دینی برگزار می کند.

تد پو،رئیس این جلسه گفته است که استماعیۀ یاد شده، فرصتی را به اعضای مجلس فراهم خواهد کرد تا در مورد روابط دیرینۀ پاکستان با گروه‌های دهشت افگن بیشتر بدانند.

آقای پو گفته است که ارتباطات پاکستان با گروه‌های دهشت افگن مستند است. او ادارۀ استخبارات پاکستان را به فراهم آوری کمک به سازمان‌های متعدد دهشت افگن به شمول طالبان، القاعده و شبکۀ حقانی متهم کرد.

ایالات متحدۀ امریکا پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بیش از ۳۳ میلیارد دالر را برای مبارزه با دهشت افگنی به پاکستان مساعدت کرده است.

اما به گفتۀ مت سلمون، عضو مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده، با صرف اینهمه پول و گذشت ۱۵ سال "هنوز هم استخبارات پاکستان با سازمان‌های دهشت افگن پیوند داشته و موفقیت در راستای تامین ثبات در منطقه" اندک است.

آقای سلمون گفته است که باید اهداف، توقعات و کمک‌های ایالات متحده به منطقه ژرفنگری شود. او همچنان گفته است که در استماعیۀ روز سه شنبه در مورد "پالیسی ناکام" حکومت امریکا در قبال پاکستان بحث شده و پیرامون یافتن بهترین راه پیشرفت مناظره خواهد شد.

انتقادات تند خلیلزاد

قرار است زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق نیز در این استماعیه گواهی بدهد. بل روگیو مدیر مسوول لانگ وار ژورنال و تریشیا بیکن استاد دانشگاه امریکایی نیز در این جلسه گواهی خواهند داد.

آقای خلیلزاد در گواهینامۀ که پیش از پیش به اعضای این کمیته فرستاده است از پالیسی خارجی پاکستان به عنوان عامل جنگ در افغانستان نام برده و گفته است که جنگجویان نیابتی آن کشور نه تنها تهدید جدی را متوجه سربازان ایتلاف، نظامیان و غیرنظامیان افغان کرده اند بلکه عامل عمدۀ گسترش افراطگرایی در جهان نیز می‌باشند.

زلمی خلیلزاد گفته است که اگر حکومت ایالات متحده می‌خواهد که دهشت افگنی و افراطگرایی را در سرتاسر جهان شسکت دهد، پس باید با ریشه‌های آن در پاکستان مقابله کند؛ کشوریکه به گفتۀ وی به ظاهر دوست امریکا و در باطن حامی دهشت افگنان است.

حکومت پاکستان به ویژه استخبارات آن کشور همواره حمایت از گروه‌های دهشت افگن را رد کرده و با اشاره به عملیات نظامیان پاکستانی در مناطق قبایلی برای سرکوب دهشت افگنان، خود را قربانی دهشت و ترور می‌خواند.

قوای نظامی پاکستان از دو سال به اینسو سرگرم عملیات برای پاکسازی مناطق قبایلی از وجود تندروان است، اما مقام‌های افغان و امریکایی انتقاد دارند که ارتش پاکستان در این عملیات تنها آن تندروانی را سرکوب می کند که برای پاکستان خطر ایجاد می‌کنند و این عملیات به گفتۀ آنان تندروان فعال در افغانستان به ویژه شبکۀ حقانی را هدف قرار نمی‌دهد.

به گفتۀ آقای خلیلزاد پاکستان با حمایت از طالبان می‌خواهد که جنگ را درازتر بسازد تا اینکه امریکا از این نبرد نفسگیر پا پس بکشد و در نهایت جنگجویان نیابتی پاکستان بتوانند حکومت کنونی افغانستان را سرنگون سازند.

رهبران پاکستانی خطرات بازی دوگانه را درک می کنند، اما به گفتۀ آقای خلیلزاد به دلیل نبود فشار از سوی واشنگتن مبنی بر اینکه از بین "دریافت مساعدت امریکا و حمایت از طالبان" یکی را باید انتخاب کند، تا هنوز به این بازی ادامه داده است.

با وصف انکار استخبارات پاکستان از فراهم آوری حمایت به طالبان و دیگر تندروان مسلح مخالف دولت افغانستان، قانونگذاران امریکایی می‌گویند که کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در قلمرو پاکستان نشان داد که در حمایت آن کشور از طالبان هیچ گونه تردیدی نمی‌توان داشت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG