لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی احتمالی واشنگتن برای سخت گرفتن بر پاکستان


مظاهره کنندگان در پاکستان، حین آتش زدن به بیرق های هند و امریکا
مظاهره کنندگان در پاکستان، حین آتش زدن به بیرق های هند و امریکا

مقامات امریکایی میگویند چنان معلوم میشود که ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، آماده است تا بر پاکستان سخت بگیرد و آن کشور را مجبور سازد که تندروان شامل در جنگ افغانستان را در خاک خود، سرکوب کند.

شماری از مقامات امریکایی به آژانس رویترز گفته اند که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ، آماده شده تا در برابر پاکستان، رویۀ سختگیرانه تری در پیش گیرد. این مقامات، به شرط مکتوم ماندن نام شان، افزوده که به این منظور، در حال حاضر روی برخی از گزینه های حکومت امریکا در برابر پاکستان، بحث جریان دارد که این گزینه ها شامل توسعۀ حملات هوایی امریکا ذریعۀ طیاره های بی سرنشین، تغییر جهت دادن و یا متوقف ساختن کمک هایی که به پاکستان صورت میگیرد، و در نهایت هم، تنزیل بخشیدن موقف پاکستان به مثابۀ بزرگترین متحد خارج از حلقۀ ناتو میباشد.

با اینهم، برخی از مقامات امریکایی، در این مورد خوشبین نیستند و میگویند که کوشش هایی چندین ساله ای که قبلاً برای توقف حمایت پاکستان از گروه های تندرو صورت گرفته، ناکام بوده و ضمناً تقویت یافتن روابط امریکا و هند، فرصتِ دست یافتن به یک توافق بنیادی با اسلام آباد را ضربه زده است.

هنوز در مورد اقدامات مشخص، تصمیم گرفته نشده است. قصر سفید، پنتاگون، و همچنان سفارت پاکستان در واشنگتن، همه تا حال از تبصره در این رابطه امتناع ورزیده اند.

اما حمدالله محب، سفیر أفغانستان در واشنگتن، توقع تغییررویۀ امریکا در برابر پاکستان را دارد. او به آژانس رویترز گفته است که به باور او، "موقف ایالات متحده در قبال پاکستان، در مقایسه با آنچه قبل بوده، بسیار سختگیرانه تر به پیش خواهد رفت".

ستراتیژی جدید و پیامد های آن

یک مقام امریکایی، به شرط آن که نامش ذکر نشود، به رویترز گفته است که امریکا هرگز ستراتیژی خود در برابر پاکستان را، به گونۀ کامل و صریح بیان نداشته، اما "ستراتیژی جدید، روشن تر بیان خواهد کرد که مشخصاً از پاکستان چه میخواهیم".

جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده، دیروز در یک محفل در واشنگتن گفت که پاکستان برای حل مسئلۀ أفغانستان و تأمین امنیت در آن کشور، نقش کلیدی را دارد.

جنرال دنفورد اضافه نمود که حکومت ایالات متحده، پالیسی در برابر منطقۀ آسیای جنوبی را تحت غور دارد، و منحیث جزئی از آن، راجع به اعزام عساکر اضافی به افغانستان نیز تصمیم گرفته خواهد شد و اواسط ماه جولای اعلان خواهد گردید.

بعضی از سیاستمداران امریکایی میگویند اگر جلو مداخلۀ پاکستان در افغانستان گرفته نشود، و پناهگاه های طالبان در پاکستان از بین برده نشود، اعزام عساکر اضافی به افغانستان بی فایده خواهد بود.

دانا روراباکر، نمایندۀ حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا، هفتۀ قبل به ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ این کشور گفت که اسلام آباد از مدت ها به اینسو با واشنگتن برخورد دوگانه کرده و اسلام آباد این را هم می داند که منبع اصلی تروریزم، در پاکستان است.

اما آقای تیلرسن گفت امریکا با پاکستان روابط خیلی پیچیده ای داشته، با آنهم این روابط مورد مرور قرار دارد.

با وجود این همه، یک مقام امریکایی گفته است که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ در جریان مباحثِ هفته های اخیر تأکید بیشتری بر روابط با اسلام آباد داشته است. شمار دیگری از مقامات امریکایی هشدار میدهند که در نهایت، واشنگتن در پاکستان که یک قدرت اتومی است، به یک متحد نیاز دارد، ولو اگر متحد مناسبی هم نباشد.

XS
SM
MD
LG