لینک های دسترسی

Breaking News

خواست افغانستان به رهایی همه طالبان زندانی در پاکستان


سخنگوی وزارت خارجه افغانستان قبل از عزیمت زلمی رسول، وزیرامور خارجه این کشور و هیات همراهش به اسلام آباد، مرکز پاکستان، گفت که درین سفر وزیرخارجه عمدتا روی سه موضوع همکاری اسلام آباد در روند صلح افغانستان، مشکل ترانزت و تجارت میان دوکشور و مساله اقامت مهاجرین افغان بدون مدرک در پاکستان صحبت خواهد کرد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزیر خارجه افغانستان، با اظهار خوشبینی وزارت خارجه، از نتایج این سفر گفت که رهایی عده یی از طالبان زندانی در پاکستان طی سفر اخیر صلاح الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح به اسلام آباد نخستین و یگانه اقدام مثبت مقامات پاکستانی در طول سه سال اخیر در راستای تقویت پروسه صلح افغانستان بود.

او گفت: "ما توقع میکنیم که گامهای متین و مثبت عملی دیگر را در راستای همکاری به پروسه صلح بردارد طوری که ما اخیرا شاهد رهایی چند تن از طالبان زندانی بودیم. واین اولین گام مثبت پاکستان در سه سال اخیر بوده است که برداشته شده است."

این مقام وزارت خارجه افزود که هرچند زندانیان رها شدۀ طالبان هنوز در پاکستان در کنار خانواده خود میباشند و عملا درراستای تقویت وهمکاری با پروسه صلح، گامهای عملی برنداشته اند اما امیدواری ما اینست که اینها میتوانند در پروسه صلح و ختم جنگ درکشور نقش خوب ایفا کرده میتوانند.

اهمیت روابط تجارتی

موسی زی موضوع بحث روی توافقنامه ترانزت و تجارت میان افغانستان را نیز بسیار با اهمیت خواند. او گفت: "ما روی موضوع توافقنامه ترانزت و تجارت بحث خواهیم کرد که برای ما نهایت با اهمیت است."

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان افزود ازجمله مسایل مهم دیگری که درحاشیه گفتگوها و نشست های دوجانبه با مقامات پاکستان روی آن صحبت خواهد شد موضوع برگزاری جلسه بزرگ علمای دینی از جهان اسلام در کابل میباشد که احتمالا در اوایل سال آینده میلادی باشد که اسلام آباد قبلا حمایت خود را اعلام کرده است.

در گزارشهای اخیر به نقل از وزیرخارجه پاکستان نوشته شده است که پاکستان در تلاشهای صلح در افغانستان بیشتر کمک خواهد کرد زیرا به گفته وی بی ثباتی درافغانستان میتواند به پاکستان سرایت کند و طالبان پاکستانی تشویق خواهند شد که با روحیه خاص در ناامن ساختن پاکستان اقدام نمایند و برای پاکستان نسبت به هر پایتخت در جهان کابل دارای اهمیت است.

و اما اینجا درکابل تحلیلگران و کارشناسان نسبت به اظهارات مقامات پاکستانی به دیده شک می نگرند و حتی درمورد همان نه تن زندانیان رها شده طالبان از جانب پاکستان که مقامات در وزارت خارجه افغانستان به عنوان یگانه اقدام مثبت وعملی ستایش می کنند نیز خوشبین نیستند و می گویند که این طالبان رها شده از زندان پاکستان به دلیل کبرسن و داشتن بیماری های صعب العلاج نمی توانند در پروسه صلح و پایان دادن جنگ درکشور نقش مثبت ایفا نمایند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG