لینک های دسترسی

Breaking News

'مداخله بیرونی در خصوص انتخابات ولسی جرگه تخطی از قوانین اساسی کشور است'


'مداخله بیرونی در خصوص انتخابات ولسی جرگه تخطی از قوانین اساسی کشور است'
'مداخله بیرونی در خصوص انتخابات ولسی جرگه تخطی از قوانین اساسی کشور است'

مقامات ارگ ریاست جمهوری افغانستان میگویند هر نوع مداخله بیرونی در رابطه به جنجال های انتخاباتی تخطی از قوانین افغانستان و نقض حاکمیت ملی این کشور تلقی می شود.

مقامات حکومت افغانستان همچنان میگویند رئیس جمهور افغانستان موضوع حملات راکتی از خاک پاکستان بر ولایت کنر را امروز در کابل با لوی درستیز پاکستان مطرح کرده و خواهان متوقف شدن هرچه زودتر این حملات راکتی شده اند.

در رابطه به این موضوعات وحید عمر سخنگوی حامد کرزی به روز دوشنبه به رسانه ها معلومات داده است.

مقامات ریاست جمهوری میگویند جنجال های که بر سر نتایج انتخابات ولسی جرگه بروز کرده یک مسئله داخلی است و باید در چهار چوب قوانین افغانستان حل شود.

وحید عمر سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به روز دوشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت که هر نوع مداخله بیرونی در رابطه به کشمکش های انتخاباتی و یا به خاطر حل این قضایا از نظر حکومت افغانستان تخطی قانونی و نقض حاکمیت ملی این کشور تلقی میشود .

سخنگوی رئیس جمهور به ادامه گفت "تکرار میکنم، ارجاع مشکلی که در چهارچوب قوانین افغانستان ونهاد های مشروع نظام در افغانستان راه حل برایش وجود دارد به یک فرد یا نهاد خارجی و یاهم مداخله یک فرد یا نهاد خارجی در قضیه که مربوط به نظام در افغانستان میشود، نه تنها این که مشکل را حل نمی کند بلکه می تواند مداخله و نقض حاکمیت ملی افغانستان تلقی شود."

این درحالیست که ولسی جرگه افغانستان در اجلاس روز یک شنبه خود، نامهء را عنوانی سرمنشی سازمان ملل متحد ترتیب کرده و با اکثریت آرا فیصله کرد که آن را به سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد و سایر نهاد های جهانی می فرستد تا بخاطر حل کشمکش های که میان ولسی جرگه و نهاد های عدلی و قضایی بوجود امده همکاری کنند.

سخنگوی ریئس جمهور کرزی در رابطه به رد صلاحیت لوی سارنوال، رئیس ستره محکمه و پنج تن از اعضای ستره محکمه که از سوی ولسی جرگه صورت گرفت گفت که حکومت افغانستان دراین مورد نظر خاصی ندارد و باید در روشنی قانون اساسی، نهاد های حقوقی این کشور در مورد فیصله کنند.

بحران کابل بانک

وحید عمر همچنان در رابطه به دوسیه کابل بانک معلومات داد و گفت، کمیسیونی که به خاطر بررسی قضیه کابل بانک مؤظف شده بود نتیجه تحقیق و بررسی هایش را در این مورد به لوی سارنوالی افغانستان سپرده است.

حمله توپخانه یی و راکتی پاکستان

سخنگوی رئیس جمهورکرزی در نشست خبری روز دوشنبه همچنان در رابطه به حملات راکتی که از خاک پاکستان بر مناطقی از ولایت کنر صورت گرفته گفت، رئیس جمهور افغانستان این موضوع را رئیس جمهور پاکستان مطرح کرده و از آن کشور خواسته است تا این حملات هرچه زودتر متوقف گردد.

وی میگوید جانب پاکستان این را رد میکند که حملات راکتی از خاک پاکستان صورت گرفته است.

سخنگوی رئیس جمهور در این مورد میگوید "به ارتباط حملات توپخانه یی و راکتی در مناطق مرزی موقف ما واضح است و از چندین مجرا با حکومت پاکستان مطرح شده و در عالی ترین سطح رئیس جمهور افغانستان این موضوع را با رئیس جمهور پاکستان مطرح کرده است. خواست ما از جانب پاکستان این است که اگر این فعالیت ها از جانب نیروهای پاکستانی هم میشود باید متوقف شود و اگر کسی دیگری هم با استفاده از خاک پاکستان دست به چنین حملات میزند باید متوقف شود."

در این حال ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه یی همچنان از دیدار حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با جنرال پرویز اشفاق کیانی، لوی درستیز پاکستان خبر داده است.

در این اعلامیه امده است که دراین ملاقات که بعد از ظهر روز دوشنبه با شرکت وزیر دفاع و لوی درستیز افغانستان در ارگ ریاست جمهوری در کابل صورت گرفت، حامد کرزی در رابطه به ادامه فیرهای راکتی از خاک پاکستان به مناطق مرزی ولایت های کنر و ننگرهار اظهار نگرانی کرده و از لوی درستیز پاکستان خواسته است تا هرچه زودتر این راکت پراگنی ها متوقف گردد.

گزارشها حاکی است که در نتیجه پرتاب صد ها راکت بر دو ولسوالی در کنر و ننگرهار، بیشتر از شصت تن از افراد کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG