لینک های دسترسی

Breaking News

منابع مالی شورای صلح قطع شده است


شورای عالی صلح از یک سال به اینسو توسط سرپرست اداره می شود.
شورای عالی صلح از یک سال به اینسو توسط سرپرست اداره می شود.

قاضی محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که کمکهای مالی ادارات کمک کننده به شورای عالی صلح متوقف شده و به گفتۀ او در حال حاضر فعالیت این شورا در حالت تعلیق قرار دارد.

اگر چه بودجه این نهاد مشخص نشده است اما هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان، ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID و حکومت انگلستان امکانات مالی آنرا فراهم می کرد.

آقای وقاد در صحبت با صدای امریکا همچنان گفت که رئیس جمهور محمد اشرف غنی دو هفته پیش وعده کرده بود که پیش از برگزاری نشست سوم "گروه هماهنگی چهارجانبه" رئیس جدید شورای عالی صلح را خواهد گماشت.

نشست سوم گروه هماهنگی چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحدۀ امریکا قرار است روز شنبه ششم فبروری در اسلام آباد برگزار شود.

پس از آنکه صلاح الدین ربانی رئیس پیشین شورای عالی صلح به صفت وزیر خارجۀ افغانستان رای اعتماد ولسی جرگه را گرفت، امور این شورا از سوی سرپرست اداره می شود.

در جمع شماری از چهره های شناخته شدۀ افغان، محمد یونس قانونی، پیر سید احمد گیلانی و قاضی محمد امین وقاد برای احراز پست ریاست شورای عالی صلح معرفی شده اند، اما تا کنون ریاست جمهوری افغانستان در این زمینه اقدام نکرده است.

اختلاف درون-حکومتی

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت در نظر دارد که برای ثمربخش ساختن کار شورای عالی صلح ابتدا اصلاحاتی را در این شورا وارد کرده و سپس رئیس جدید آن را بگمارد.

این در حالی است که ریاست اجرائیۀ افغانستان می گوید که در مذاکرات آینده با مخالفان مسلح حکومت افغانستان، شورای عالی صلح هیچ گونه نقشی نخواهد داشت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه گفت که پس از مذاکرات گروه هماهنگی چهارجانبه که طرح روند صلح را ریخته و زمان آغاز مذاکرات را تعیین می کند، گفتگوهای مستقیم صلح به رهبری و مالکیت حکومت با جناح طالبان به پیش برده خواهد شد.

در همین حال، شماری از تحلیلگران به شمول فیض محمد ځلاند استاد پوهنتون کابل به این باور اند که برای پیشبرد مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به ایجاد یک جناح بی طرف سومی نیاز است تا اختلافات را میان دولت و طالبان کاهش دهد.

آقای ځلاند به این باور است که در شش سال گذشته شورای عالی صلح افغانستان مانند یک پروژه عمل کرده و دستآوردی نداشته است. او نیز بر ضرورت اصلاحات در ساختار و نحوۀ کار شورای عالی صلح تاکید دارد.

شورای عالی صلح با تشکیل ۶۸ عضو از میان چهره های شناخته شدۀ افغان در سال ۲۰۰۹ بر اساس فرمان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به منظور پیشبرد روند صلح با مخالفات مسلح حکومت، به فعالیت آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG