لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: نشست پاریس شکست حکومت، مؤفقیت طالبان است


صالح: نشست پاریس به طالبان مشروعیت جهانی می دهد
صالح: نشست پاریس به طالبان مشروعیت جهانی می دهد
امرالله صالح، یک مخالف سیاسی حکومت افغانستان، می گوید که برپایی نشست پاریس به معنی کسب مشروعیت بین المللی طالبان است. آقای صالح در یک مصاحبه ویژه به رادیو آشنا گفت که نشست پاریس نمایانگر شکست سیاسی دولت افغانستان است.

صالح گفت: "برای دولت افغانستان [نشست پاریس] یک عقب گرد و شکست است، زیرا در یک جمع ۲۱ نفری دولت سه نماینده دارد. پس با دولت افغانستان به عنوان یک جناح برخورد شده است نه به صفت یک دولت که مایۀ تاسف است."

دو نماینده شورای کوئته طالبان با نمایندگان سایر گروه های سیاسی افغان در نشست پاریس اشتراک کرده اند.

طالبان در مذاکرات صلح شان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و با همین پیش شرط در نشست پاریس شرکت کرده اند.

سیامک هروی، معاون سخنگوی رئیس جمهور کرزی معتقد است که تلاش های صلح خواست مردم افغانستان است و باید به یک طریقی آغاز شود. آقای هروی گفت: "این یک مسئله ملی است نه تنها برای حکومت افغانستان بلکه برای همه مردم افغانستان تامین صلح در افغانستان یک وجیبه ملی است و منافع ملی افغانستان را در خود دارد."

برای شنیدن مصاحبه دری و پشتو مصاحبه امرالله صالح روی لینک ذیل کلیک کنید:



آقای صالح با اصطلاح "دیالوگ بین الافغانی" مخالفت دارد و آنرا یک ساخته یی غیرافغانی می نامد. "این نوع اصطلاحات به این معنا است که ملت افغانستان اجماعی نسبت به نوع نظام خود ندارد، ما به حیث اقوام با خود در جنگ استیم، فلهذا دیگران برای ما زمینۀ تفاهم بین الخودی را ایجاد کنند. زمانیکه ما افغان ها کورکورانه این ادبیات را می پذیریم در نتیجه خود را ضعیف می سازیم."

نقش پاکستان

رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان می گوید که پاکستان در سازمان دهی نشست پاریس دخیل است.

امرالله صالح گفت: "پاکستان هرگز نخواسته است حکومتی قوی در افغانستان باشد. من کاملاً اطمینان ومعلومات دارم که نشست پاریس با حمایت پاکستان سازمان دهی شده است. در واقع نمایندگان طالبان در این جلسات به دستور طالبان شرکت کرده اند."

در همین حال، امروز عبدالله عبدالله، رئیس ائتلاف ملى، گروه سیاسی مخالف حکومت در کابل گفته است که از پروسه صلح در افغانستان استفاده سياسى مى شود. اما با آن هم آقای عبدالله گفت که هر فرد افغان نباید از سهم گرفتن در تلاش صلح، دریغ کند.

یک تن از اشتراک کنندگان این نشست که خواست نامش افشا نشود درصحبت با صدای امریکا به طور محتاطانه یی از روند این گفتگوها اظهار خوشبینی کرد.

نشست پاریس با شرکت شماری از نخبگان سیاسی افغانستان و نمایندگانی از طالبان برای یافتن راهی به صلح در افغانستان دیروز (چهارشنبه) در مرکز فرانسه آغاز شد.

در نشست پاریس که فردا نیز ادامه خواهد یافت، نام های محمد یونس قانونی، محمد محقق، حنیف اتمر و علی احمد جلالی، نورالحق علومی در میان چهره های سیاسی مطرح افغانستان و دو زن نیز در جمع اشتراک کنندگان این نشست است.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG