لینک های دسترسی

Breaking News

جرمی: مذاکرات صلح در همین ماه صورت خواهد گرفت


در حالیکه دومنیک جرمی، سفیر بریتانیه در کابل می گوید که به باور او مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان وطالبان در همین ماه آغاز خواهد شد، برخی از حلقات سیاسی افغانستان در زمینه شک و تردید دارند.

سفیر بریتانیا مقیم کابل در گفتگو با تلویزیون آشنای صدای امریکا با خوشبینی تمام می گوید که کشوراش میخواهد با استفاده از نفوذ خود بالای همه جوانب فشار وارد کند تا برای کامیابی روند صلح درافغانستان نقش خود را ایفا نمایند.

سفیر بریتانیا، در مورد آغاز مذاکرات مستقیم صلح و طولانی بودن این پروسه گفت "چیزی که من فکر میکنیم اینست که درجریان همین ماه مارچ طالبان در مذاکرات صلح شرکت خواهند کرد و بعد این پروسه یک پروسه طولانی و بطی خواهد بود."

او ضمن یاد آوری از تجارب کشورش در مورد صلح با ایرلند شمالی گفت که "ما فراز و نشیب های داشتیم، ناکامی ها و عقب نشینی ها داشتیم، مگر مهم این بود که ما دامن مذاکرات را رها نکردیم، حتی این که از لحاظ سیاسی برای ما مشکل بود و در جریان مذاکرات هم حملات صورت می گرفت، ما دامن مذاکرات را رها نکردیم."

سفیر دومنینیک، به ادامه گفت حکومت وحدت ملی با یک جرات سیاسی وارد مذاکرات شده است که این جراات حکومت، میزان امیدواری ما را بالا میبرد.

اما، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان امروز جمعه در مراسم یادبود از بیست ویکمین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی درغرب کابل سخنرانی داشت و راجع به پروسه صلح و مذاکرات مستقیم احتمالی صحبت نموده گفت که حکومت از هیچ نوع تلاش بخاطر آوردن صلح باعزت و پایدار و رسیدن به رفاه دریغ نخواهد کرد.

رییس اجراییه، به مردم اطمینان داد که معامله یی پنهانی صورت نمی گیرد "میخواهم به ملت قهرمان ما این اطمینان را بدهم که هیچ معامله یی پشت پرده صورت نمی گیرد. صلح خواست همه ای شماست و در عین حال حفظ حقوق مردم و دستاوردهای مردم افغانستان وظیفه و مسولیت همه ای ماست."

در مراسم بزرگ یاد بود ازسالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری - که یک نوع نمایش قدرت نیز تعبیر میشد - حاجی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه خواستار مشارکت واقعی نه سمبولیت همه اقوام در ساختار نظام شد.

آقای محقق، حضور هزاره ها در مدیریت های میانه وعرصه دیپلوماسی را اندک دانسته افزود "من میخواهم که مشارکت واقعی نه سمبولیک، مشارکت در مدیریت بالایی، در مدیریت میانه، در اردو و پولیس و همه چیز."

آقای محقق، از مطالبه سه ولایت برای هزاره ها ( جاغوری ، بهسود و پنجاب ) که در دوران کمپاین های انتخابی صورت گرفته بود نیز یادآوری کرده گفت که در حال حاضر اگر ولایت جاغوری هم منظور شود قانع خواهد بود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG