لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از نابودی احتمالی جنگلات پسته افغانستان


مقام ها: در صورت توجه دولت به حفظ و مراقبت جنگلات پسته، سالانه حدود ۷۰ میلیون دالر عاید از اين بخش نصیب دولت و مردم افغانستان خواهد شد.
مقام ها: در صورت توجه دولت به حفظ و مراقبت جنگلات پسته، سالانه حدود ۷۰ میلیون دالر عاید از اين بخش نصیب دولت و مردم افغانستان خواهد شد.
تا چند دهه قبل وسعت جنگلات پسته افغانستان در ولایت بادغیس بیشتر از ۹۱ هزار هکتار زمین بود که نزديك به ۱۰ ميلیون درخت پسته در آن وجود داشت.

اما حالا وسعت جنگلات پسته به کمتر از چهل هزار هکتار زمین رسیده تا جاییکه مسئولان اداره زراعت بادغیس می گویند تداوم این روند باعث نابودی کامل جنگلات پسته در این ولایت خواهد شد.

حفيظ الله بينش، رئيس اداره زراعت ولایت بادغيس می گوید عدم توجه دولت به جنگلات پسته باعث شده تا امسال محصول پسته این ولایت با ۵۰ فیصد کاهش روبرو شود.

آقای بینش می گوید "ما امسال محصول پسته را حدود هشت هزار تن محاسبه کردیم که این رقم نسبت به سالهای قبلی نیم بحساب می آید. طی سال جاری محصولات پسته ما نسبت به سال قبل روی یک سلسله عوامل طبیعی و امراض کم شده، ما پارسال بیش از ۱۶ هزار تن پسته را برداشت کردیم اما امسال حدود هشت هزار تن محصول پسته داشتیم."

شماری از شهروندان ولایت بادغیس نیز حضور افراد مسلح غیر مسئول در بخش هايی از جنگلات پسته وعدم توانایي مسئولان دولتی برای حفظ و مراقبت از این جنگلات را از جمله مهمترین عوامل کاهش محصولات پسته در این ولایت می خوانند.

عزیز توکلی یکی از باشنده گان شهر چغچران می گوید:

"قسمت هایی از جنگلات پسته در ولسوالی مغور دست طالبان است و در بخش هایی از ولسوالی اب کمری گروه های مسلح با محصور کردن ان منطقه اجازه چیدن پسته به هیچ کس را نمیدهند و یک قسمت هم که دست دولت است پولیس انرا احاطه کرده و به مردم اجازه حضور و برداشت را نمیدهند یعنی هر منطقه تقسیم شده دست یک گروه است و دیگر اینکه مردم در زمستان از جنگل پسته بعنوان سوخت استفاده میکنند یعنی برای گرمای خانه خود و یا درست کردن غذا و چای از پسته استفاده می کنند."

مقام های محلی بادغیس نیز تا حدی این موضوع را پذیرفته اما میگویند از چند سال به اين سو توانسته اند به كمک مردم امنیت نسبی جنگلات پسته را تامین نمایند.
احمدالله عليزایی، والی بادغيس می گوید بعد از این به کسی اجازه نخواهند داد تا درختان پسته را قطع نموده و یا محصول پسته را قبل از وقت برداشت نمایند.

علیزایی می گوید "اگر مردم این جنگلات پسته را نگهداری نکنند حکومت به تنهایی و بدون همکاری مردم نمیتواند که باغ های پسته را نگهداری کند. ما برای حفظ پسته با مردم صحبت کرده ایم و در تلاشیم تا میکانیزمی بسازیم که حکومت، مردم، متنفذین، بزرگان، علمای دین و جوانان تعهد نمایند که از جنگلات حفاظت مینمایند."

مقام های محلی بادغیس می گویند در صورت توجه دولت به حفظ و مراقبت جنگلات پسته سالانه حدود ۷۰ میلیون دالر عاید از اين بخش نصیب دولت و مردم افغانستان خواهد شد.
XS
SM
MD
LG