لینک های دسترسی

Breaking News

کشف یک واقعه بیماری پولیو در ولایت فراه


واکسین ضد پولیو
واکسین ضد پولیو

مسئولان صحی ولایت فراه هشدار میدهند که اگر طالبان مانع از تطبیق واکسین پولیو بر کودکان شوند امکان مبتلا شدن هزاران طفل این ولایت به فلج اطفال وجود دارد.

مسئولان صحی ولایت فراه میگویند این واقعه پولیو در ولسوالی خاک سفید این ولایت یافت شده که مربوط به یک طفل ١٨ ماهه میباشد.

داکتر عبدالجبار شایق رییس صحت عامه فراه میگوید بعد از اینکه نمونه مواد غایطه این طفل به لابراتوارهای مجهز ایالات متحده آمریکا برای آزمایش فرستاده شد یک واقعه مثبت پولیو تثبیت شده که ارتباط مستقیم با ویروس پولیو در کراچی پاکستان دارد.

داکتر شایق میگوید این ویروس توسط ناقلان بزرگسال از کشور پاکستان به این ولایت امده که احتمال واقعات بیشتری در این ولایت نیز وجود دارد.

وی تطبیق واکسین پولیو را امری حتمی در پیشگیری این بیماری خوانده هشدار میدهد که اگر گروه طالبان مانع از تطبیق این کمپاین شوند خطر مبتلا شدن هزاران طفل این ولایت به بیماری فلج اطفال وجود دارد.

از سوی دیگر یونس رسولی معاون والی فراه از آغاز کمپاین دو هفته ای واکسین پولیو در شهر و چهار ولسوالی بکواه، بالابلوک، خاک سفید وپشت رود این ولایت برای مبارزه با گسترش این ویروس خبر میدهد.

آقای رسولی میگوید قرار است نزدیک به دوصد هزار طفل زیر ٥ سال در ولایت فراه شامل این برنامه شوند.

همزمان محمد عمر شیرزاد والی فراه نیز از علمای دین میخواهد تا با آگاهی دادن به مردم و همکاری با تیم های سیار واکسیناسیون در این ولایت به این بیماری مهلک نقطه پایان بگذارند.

والی فراه همچنان از مخالفین مسلح دولت خواست تا در پروسه تطبیق واکسین پولیو هیچ مانعی ایجاد نکرده و اجازه دهند تا اطفال افغانستان از این مریضی نا علاج رهایی یابند.

آقای شیرزاد افزود « از تمامی مادران ،خواهران ، بزرگان وموی سفیدان تقاضامندم که به همه فامیل وهمسایه های خویش توصیه کنند و انها را اطلاع دهند تا اولاد های خود را واکسین نمایند تا مرض پولیو بصورت کامل از ولایت فراه ریشه کن شود.»

این نگرانی مسئولان ولایت فراه در حالی مطرح میشود که پیش از این ، گروه طالبان در اعلامیه ای کمپاین واکسین فلج اطفال را حربه ای سیاسی بر علیه خود خوانده و مانع از تطبیق ان در ولایت هلمند شده بودند.

XS
SM
MD
LG